loading...
کسب و کار الکترونیکی
غلامرضا سعیدیان بازدید : 133 دوشنبه 05 مرداد 1394 نظرات (0)

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (EmailMarketing) چیست و شیوه ارسال صحیح ایمیل گروهی چگونه است !

ارسال ایمیل گروهی و به نوعی ( بازاریابی از طریق ارسال ایمیل ) تنها ارسال ایمیل با یک متن تبلیغاتی یا متن های معمول حراجی نیست و تبلیغات فقط به این معنا که از یک آدرس ایمیل به یک آدرس ایمیل متنی ارسال شود را بازاریابی ایمیل نمی نامند . دلیل تفاوت ارسال ایمیل سنتی با ایمیل مارکتینگ دقیقا همانند فضای مجازی است که در آن صرف تحویل یک برگ آگهی به فردی در خیابان یا سفارش آگهی برای شیرینی فروشی در مجله خودرو و ماشین نامش نه تنها تبلیغ و بازاریابی نیست ،بلکه به نوعی ضد تبلیغ و تحت شرایطی موجب فرار مشتری نیزخواهد شد .

بازاریابی پست الکترونیک Email Marketing در یک نگاه !

شیوه صحیح ارسال ایمیل تبلیغاتی از  طراحی ایمیل تبلیغاتی بصورت تصویری یا طراحی HTML  تا جستجو بانک اطلاعاتی تفکیک شده ایمیل فعال و ارسال ایمیل تبلیغاتی با رعایت استاندارد های ارسال ایمیل انبوه همه و همه نیاز به مشورت با یک کارشناس بازاریابی الکترونیک ،مسلط به میل سرور ها و قوانین و شرایط اسپم و شیوه های فرار از اسپم میباشد . در این مقاله تلاش شده تا بطور کامل کارشناسان بازاریابی و تبلیغات و شرکت های نوپا طراحی سایت یا شرکت های هاستینگ که به تازگی قصد افزودن خدمات ارسال ایمیل تبلیغاتی را دارند را با قوانین ارسال ایمیل گروهی وهمچنین  روش های صحیح و میزان تاثیر گذاری روی دریافت کننده ایمیل تبلیغاتی آشنا شوند.

 ایمیل مارکتینگ، شکلی از بازاریابی مستقیمی می باشد که از نامه های الکترونیکی یا ایمیل ها بعنوان ابزاری برای ارتباط تجاری یا پیام های تبلیغاتی استفاده می کند. در شکل کلی آن، هر ایمیلی که به یک مشتری مستعد فرستاده می شود، می تواند به نوعی ایمیل مارکتینگ محسوب شود. ولی در هر حال، این عبارت، معمولا برای اهداف زیر استفاده می شود:

فرستادن ایمیل با هدف افزایش ارتباط یک فروشنده و مشتریان قبلی یا فعلی وی، به منظور تشویق مشتریان نمونه و تداوم همکاری تجاری.
ارسال ایمیل با هدف دستیابی به مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید بی درنگ کالا یا خدماتی.
افزودن تبلیغات به پیام های الکترونیکی و ایمیل هایی که توسط شرکت ها برای مشتریان آنها فرستاده خواهد شد.
ارسال پیام های الکترونیکی از طریق اینترنت توسط ایمیل و همچنین خارج از اینترنت (بعنوان مثال، ایمیل شبکه ای و FIDO).
محققین در سال 2006، طبق برآوردی، تخمین می زدند که تنها در ایالات متحده، بالغ بر 400 میلیون دلار صرف ایمیل مارکتینگ شده است.

شیوه های نوین ارسال ایمیل انبوه (ایمیل مارکتینگ) در مقایسه با شیوه سنتی ایمیل

 مزایا و معایبی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ در مقایسه با ایمیل های سنتی وجود دارد که در اینجا بطور مختصر به آنها خواهیم پرداخت . قبل از اقدام برای ارسال ایمیل تبلیغاتی با هدف بازاریابی از طریق ایمیل ،حتما مقاله مربوط به تفاوت ها و مقایسه ارسال ایمیل انبوه با میل سرور را با ارسال ایمیل سنتی با استفاده از پست الکترونیک رایگان یاهو و جی میل و . . . و یا ارسال ایمیل تبلیغاتی از طریق اوت لوک با ایمیل های POP3 که بر روی سرویس هاستینگ ویندوز یا هاستینگ لینوکس خود ساخته اید را مطالعه نمایید تا از حداکثر جلب توجه و جذب دریافت کننده در  ارسال ایمیل تبلیغاتی و تاثیرات مطلوب و سریعی بازاریابی از طریق پست الکترونیک با شیوه های استاندارد بهره مند شوید .

مزایای ایمیل مارکتینگ


  ایمیل مارکتینگ (از طریق اینترنت)، به دلایل زیر، در میان شرکت ها رواج یافته است:
بازگشت هزینه بطور کاملا دقیق، قابل ردگیری خواهد بود (از طریق سبد خرید و موارد مشابه) و ثابت شده است که این بازگشت هزینه، در صورتیکه ایمیل مارکتینگ به طریقه درستی صورت گیرد، بالا خواهد بود. ایمیل مارکتینگ، اغلب، طبق گزارشات، پس از سرچ مارکتینگ، موثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین می باشد.

تبلیغ دهندگان می توانند به افراد و شرکت هایی دسترسی داشته باشند که از طریق ثبت نام در سیستم دریافت ایمیل برای موضوعاتی که به آنها علاقه دارند، وارد سیستم شده اند.بیش از نیمی از کاربران اینترنتی، همه روزه، ایمیل های خود را برای دریافت یا ارسال پیام، چک خواهند کرد.ایمیل، ابزاری در دست بازاریاب های اینترنتی می باشد، بطوریکه در سال 2009، طبق برآوردی، سرمایه گذاری در آن، با افزایش 15 درصدی، به رقمی معادل 292 میلیون دلار در انگلستان رسید.

معایب ایمیل مارکتینگ

 
طبق گزارشاتی در اواسط سال 2008 میلادی که توسط شرکت خدمات ایمیلی Return Path بیرون داده شد، رسیدن ایمیل ها به مقصد که حتی توسط بازاریاب های قانونی ارسال می شوند، مشکلی اساسی می باشد. بر طبق این گزارش، سرورهای قانون مخصوص ارسال ایمیل، بطور میانگین نرخ ارسال موفقی معادل 56 درصد را داشتند. 22 درصد از پیام ها، در مرحله ارسال رد میشد و 8 درصد از آنها نیز فیلتر می شدند.

شرکت هایی که استفاده از ایمیل مارکتینگ را در برنامه های خود دارند، می بایست مطمئن شوند که برنامه هایشان، از قوانین اسپم سازی تخطی نمی کند نظیر ارسال هرزه نگاری ناخواسته، و قوانین بازرگانی (CAN-SPAM) در ایالات متحده، و در اروپا، حریم خصوصی و ضوابط محاورات الکترونیکی (تصویب شده در سال 2003)، و قوانین شرایط استفاده از خدمات اینترنتی یا ISP.

تبلیغات ایمیلی غیر ناخواسته (ثبت نامی)

تبلیغات ایمیلی غیر ناخواسته، یا بازاریابی به همراه مجوز از سوی کاربر، روشی از تبلیغات از طریق ایمیل است که در آن گیرنده پیام تبلیغاتی، به میل خود آنها را دریافت می کند. این روش، یکی از چند روشی است که توسط بازاریاب ها، برای حذف معایب بازاریابی ایمیلی، تشکیل شده است.


بازاریابی ایمیلی با قابلیت عضو شدن، ممکن است از تکنولوژی هایی که از پروتکل های hand shaking میان فرستنده و گیرنده استفاده می کنند، استفاده نماید. این سیستم، در نهایت به درجه ای از رضایتمندی میان مشتریان و بازاریاب ها خواهد رسید. چنانچه از روش بازاریابی با قابلیت عضو شدن استفاده شود، مواردی که به مشتریان ایمیل خواهد شد، قابل پیش بینی خواهد بود. فرض بر این است که مشتری؛ با تمایل خود، ایمیل ها را دریافت می کند و احتمال آنکه ایمیلی ناخواسته دریافت کند، به کمترین حد ممکت خواهد رسید. بطور ایده آل، تبلیغ دهندگان ایمیلی در سیستمی با قابلیت عضو شدن، برای مشتریان، بسیار آشنا تر و مرتبط تر از تبلیغ دهندگان غیر هدفمند خواهند بود.


مثالی خوب از بازاریابی با مجوز مشتری،نامه های خبری یا newsletter هایی می باشند که به مشتریان هدفمند تبلیغ دهندگان فرستاده خواهند شد. چنین نامه های خبری ای، مشتریان را از محصولات آتی، و وقایع در حال شرف، مطلع خواهد ساخت. در این فرم تبلیغات، شرکتی که می خواهد نامه ای خبری به مشتریان خود بفرستد، ممکن است از آنها بخواهد که آیا هنوز مایل هستند پیامی را از سوی آنها دریافت دارند یا نه.

اطلاعات تماسی مشتریان، می تواند در دیتابیسی قرار گرفته باشد و بازاریاب ها می توانند بطور خودکار، ایمیل هایی را برای مشتریان هدفمندشان ارسال نمایند. آنها همچنین می توانند تبلیغات را تنها به بخشی از مشتریان مرتبط تر ارسال نمایند.

 

قوانین و شرایط ایمیل مارکتینگ

در سال 2002 میلادی، اتحادیه اروپا، شرایطی را برای محاورات خصوصی و الکترونیکی، وضع می کند. مقاله 13 از این شرایط، استفاده از آدرس های الکترونیکی را برای مقاصد بازاریابی منع می کند. قوانین وضع شده، مجاب می کند که تبلیغات ایمیلی، می بایست غیر ناخواسته باشند بطوریکه ایمیل های ناخواسته تنها موقعی ارسال شوند که مشتری پیش از دریافت آن، با دریافت آن موافقت کرده باشد.

این قوانین، از سال 2002 میلادی، در تمامی ایالات آمریکا، به اجرا در آمده است. در انگلستان نیز در از سال 2003، این قوانین، تحت عنوان "قوانین حریم خصوصی و محاورات الکترونیکی" به اجرا در آمد و برای تمامی سازمانهایی که به نوعی از ایمیل برای محاورات خود استفاده می کردند اجباری شد.

قانون CAN-SPAM در سال 2003، جریمه ای را معادل 16,000 دلار، برای تخطی از قوانین اسپم سازی در نظر گرفت (16,000 دلار به ازای هر نفری که اسپم دریافت کند). در نتیجه بسیاری از بازاریاب های اینترنتی در ایالات متحده، از سرویسی یا از نرم افزارهای خاصی برای اطمینان از وفاداری به قوانین، استفاده می کردند.

قوانین جرائم رایانه ای ایران در ارتباط با ارسال ایمیل های اسپم و ناخواسته

در ایران نیز ارسال ایمیل هائی با عنوان های تبلیغاتی که بصورت مکرر و با سوء استفاده از نام و برند تجاری شرکت ها ارسال میشود و ایجاد مزاحمت میکند برخورد میشود . البته مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با قوانین جرائم رایانه ای عمر کمی دارد و وسعت جرائم اینترنتی کشور در ارتباط با محتوای مجرمانه وب
سایت ها و وبلاگ ها و همچنین هک و فیشینگ و . . موارد دیگر آنقدر زیاد است که احتمالا برای برخورد قطعی با ارسال کنندگان ایمیل های ناخواسته و مزاحم باید در ایران فعلا صبر کرد .

بسیاری از سیستمها، در زمان وضع این قوانین، مطابق با آن نبودند و به نوعی از استفاده از آنها، حالا دیگر شکستن قوانین محسوب میشد. بدین منظور، سرویس ها نوعا نیازمند آن بودند تا کاربران به تمایل خود، آدرس الکترونیکی خود را در اختیار آنها گذارند و یا در سیستم آنها، ثبت نامی را انجام دهند. همچنین، آنها می بایست از فروش آدرس ها و اطلاعات کاربران خود، پرهیز می کردند.


همزمان با سازماندهی در قوانین ارسال ایمیل، سرویس دهندگان ایمیل (ESP) نیز به مشتریان خود کمک می کردند تا سیستم بازاریابی ایمیلی خود را پیاده سازی و مدیریت کنند. ارائه دهندگان خدمات، الگوهایی را برای ارسال ایمیل ها فراهم می کردند و همچنین روشهایی را برای ثبت نام در سیستم و حذف خودکار، فراهم می کردند. برخی از ارائه دهندگان سرویس های ایمیلی یا ESP، آمارهایی را برای میزان پیام های با موفقیت ارسال شده و تعداد پیام های ارسال شده و باز شده را به مشتریان خود می دادند و همچنین آنها اطلاعاتی را در مورد آنکه چه میزان از دریافت کنندگان ایمیل های تبلیغاتی بر روی لینک های درون تبلیغات کلیک کرده اند را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.

قانون CAN-SPAM، بعدها، با برخی از اصلاحات جدید بروز رسانی شد. این اصلاحات، شامل موارد زیر بودند: خروج از سیستم رایگان باشد، و نیز تعاریفی از ارسال کننده، آدرس های الکترونیکی، یا تعداد میل باکس ها بعنوان آدرس حقیقی و تعریف "شخص"بودند. قوانین جدید، در جولای 2008 میلادی، به تصویب رسید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ آموزشی دوره مدیر کسب و کار الکترونیک مرکز پیشرفته ارم مشهد
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 977
  • بازدید کلی : 6,520
  • کدهای اختصاصی