loading...
کسب و کار الکترونیکی
غلامرضا سعیدیان بازدید : 155 دوشنبه 26 مرداد 1394 نظرات (0)

سلام دوستان

برای اولین بار قصد داریم یک استارت آپ را با یک سفر مهیج و رویایی در ویکند تجربه کنیم.


سفری در پایان هفته به اعماق کسب و کار

همراه با تفریح و دورهمی و کوه و دشت و دریا


آغاز سفر عصر چهارشنبه 4 شهریور از ایستگاه راه آهن مشهد بوده و صبح شنبه 7 شهریور در همان ایستگاه به پایان که خیر، به آغازی برای همکاری در یک کسب و کار منتهی خواهد شد.

برنامه سفر نیز بدین شکل خواهد بود که از همان ابتدای حرکت قطار، جلسه معارفه و کلیات سفر مطرح شده و سپس به ایده پردازی و طوفان فکری جهت رسیدن به یک ایده مشترک ختم می گردد. پس از آن نیز کار بر روی طرح کسب و کار (Business Plan) آغازشده و به نوعی تا پایان سفر بصورت آموزشی و عملیاتی روی آن کار خواهیم کرد تا انشاله در مسیر برگشت به یک جمع بندی نهایی رسیده و از انتهای سفر به ابتدای طرح اجرایی و پیاده سازی ایده برسیم.

جهت بازدهی بهتر نیز تعداد کل همراهان 12 نفر خواهد بود که با توجه به ظرفیت کوپه ها در 3 کوپه چهار نفره مستقر خواهند شد که با توجه به تعداد آقایان و خانمها و زوجین این تقسیم بندی انجام خواهد شد.

هزینه سفر هم دقیقاً همان هزینه های موجود شامل بلیط رفت و برگشت، اقامت یک روزه ویلا، چند وعده غذا و اجاره یک ون جهت جابجایی خواهد بود و نگاه کسب سود وجود ندارد. برآورد اولیه تمامی موارد فوق حدود 200 هزار تومان است.

زمانبندی سفر:

حرکت قطار از مشهد به سمت ساری: چهارشنبه ساعت 5 و 30 دقیقه عصر

زمان ورود به ساری: پنجشنبه ساعت 10 صبح

تهیه مکان اقامت و استقرار: پنجشنبه ساعت 11 صبح

جلسات و گردش: پنجشنبه 12 ظهر تا جمعه 4 عصر

حرکت قطار از ساری به سمت مشهد: جمعه ساعت 5 عصر

زمان ورود به مشهد: شنبه ساعت 10 صبح

 

لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام هرچه سریعتر از طریق بخش نظرات شماره همراه خود را درج کنید.

با تشکر

غلامرضا سعیدیان بازدید : 134 دوشنبه 19 مرداد 1394 نظرات (0)

یازده قانون برای انتخاب نام دامنه مناسب

 

1 – انتخاب دامنه از میان 5 کلمه کلیدی

هنگامی که شما برای اولین بار شروع به جستجو برای نام دامنه می کنید ، 5 واژه یا عبارت می تواند به شما در توصیف بهترین نام دامنه کمک کند. هنگامی که شما این لیست از واژها را آماده کردید آنگاه با جفت یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند نام دامنه ایده ال خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر شما در حال راه اندازی نام دامنه مرتبط با وام مسکن باشد شما ممکن است از کلماتی مانند امور مالی ، سهام ، نرخ بهره ، پرداخت خانه ، استفاده کرده تا بعد از کمی جستجو و فکر کردن نام دامنه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

2 – منحصر به فرد بودن دامنه

داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد.

3 – فقط دامنه های دات کام موجود را انتخاب کنید

اگر شما در مورد ساخت یک وب سایت موفق و طولانی مدت جدی هستید باید نگران نام تجاری ، نام و نام خانوادگی ، و شناخت در ترافیک باشید. همیشه هدایت ترافیک به دات نت و دات اورگ خوب میباشد. داشتن دامنه با پسوند دات کام با وجود تکنولوژی های موجود در این زمان حیاتی میباشد.

4 – نوشتن و تایپ کردن نام دامنه آسان باشد

اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی  و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. سعی کنید در نام دامنه از حروفی زیر حتی الامکان اجتناب کنید. حروفی مثل P , Z , X , C

5 – آسان به خاطر سپردن نام دامنه

همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی که شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ وقت نمی خواهید که نام دامنه وب سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدید کننده نتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

6 – انتخاب نام دامنه کوتاه

نام دامنه کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار آسان می باشد. و برای وب سایت های تجاری و رسانه های آنلاین بسیار مهم میباشد که نام دامنه کوتاه باشد تا مردم براحتی آن را حفظ کنند و بتواند به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند.

7 – ایجاد و تحقق انتظارات دیگران

هنگامی که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می شنود باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص قادر باشد فورا و با دقت محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

8 – اجتناب پذیری نقض حقوق مولف

در اغلب مورد ممکن است این اشتباه سهوا انجام گیرد و می تواند سبب از بین رفتن یک نام دامنه عالی و یا یک شرکت بزرگ شود و باید همیشه مطمئن شوید که نام سایت شما حقوق کپی رایت یک شرکت دیگر را نقض نکند. شما قبل از خرید در جستجو در وب سایت زیر از حقوق کپی رایت آن آگاه شوید.
www.copyright.gov

9 – مجموعه خود را جدا از نام تجاری دیگری بگذارید

استفاده از نام دامنه منحصر بفرد یک راه بسیار خوبی برای ایجاد ارزش اضافه به نام دامنه شما میباشد. همیشه بدانید که یک نام تجاری چیزی بیش تر از فقط ترکیبی از کلمات میباشد .

10 – از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید

استفاده از خط تیره و اعداد نام دامنه شما را به صورت شفاهی دشوار می کند و به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می کند. بنابراین پیشنهاد می کنم سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید استفاده از آنها می تواند برای بازدید کنندگان گیج کننده باشد.

11 - استفاده از ابزار انتخاب دامنه

استفاده از وب سایت هایی مانند http://www.joomirhosting.com/whois-example.php فوق العاده آسان برای تعیین در دسترس بودن نام یک دامنه میباشد. فقط به خاطر داشته باشید شما مجبور نیستید از طریق این وب سایت خرید انجام دهید فقط برای در دسترس بودن نام دامنه و انتخاب نام دامنه مناسب از این وب سایت ها استفاده کنید.
غلامرضا سعیدیان بازدید : 152 چهارشنبه 14 مرداد 1394 نظرات (0)

نکات مهم برای تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی

برقراری ارتباط با طرفداران و علاقه مندان در شبکه های اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی شرکت ها و برند هاست که با گذشت زمان این کار مشکل تر نیز شده که نشان میدهد این امر نیاز به برنامه ریزی و راهکارهای دقیق تری نسبت به گذشته دارد..

البته دلیل این مسائل نمیتواند چیزی جز این باشد که هرچه تعداد افراد و اطلاعاتی که در وب وارد می شود بیشتر و بیشتر شود، میانگین توجه کاربران به هر موضوعی کمتر و کوتاه تر خواهد بود، خوشبختانه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شبکه های اجتماعی متعددی همچون ( فیس بوک،توییتر،لینکدین و ..) پا به عرصه گذاشته اند که باعث شده تا شرکتها و برند ها برای تبلیغات در فضاهای اجتماعی انتخاب های بیشتری داشته باشند.

تبلیغات و سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی یک انتخاب هوشمندانه برای هر شرکت و یا برندی می تواند باشد زیرا هیچ ارتباطی با کوچک و بزرگ بودن شرکت و بودجه و سرمایه آن ندارد، چه بسا شرکت های بزرگی هستند که در دنیای وب حضوری ضعیف دارند چه در وب سایت خود و چه در صفحات اجتماعی خود در حالیکه شرکتهای کوچک بسیاری هستند که در تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فعالیت در سایت خود بسیار قوی و فعال عمل می کنند.

همانطور که می دانیم حضوری قوی و هوشمندانه در شبکه های اجتماعی با داشتن برنامه ریزی و هدف گذاری از پیش تعیین شده می تواند بهترین نتایج را برای ما به ارمغان آورد.

در این جا به نکاتی می پردازیم که لازم است قبل از شروع تبلیغات در شبکه های اجتماعی آنها رابدانید :

  • چرا برای تبلیغات خود نیاز به بودجه دارید؟
  • چرا مشخص کردن هدف در امر تبلیغات بسیار مهم است ؟
  • چطور می توانیم تبلیغات موفقی در شبکه های اجتماعی داشته باشیم ؟

1 – بدانید که چرا تبلیغ می کنید.

برای شروع تبلیغات پیش از هر چیز باید بدانید که چرا تبلیغ می کنید، در مورد تبلیغات در شبکه های اجتماعی و همین طور قبل از انجام هر کاری باید هدفی مشخص داشته باشید و فقط در اینصورت است که می توانید به نتیجه برسید ، اهداف شما باید از پیش تعیین شده باشد و تمامی این اهداف که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند باید یک هدف مشخص را دنبال کنند تا در رسیدن به مقصودتان به شما یاری رسانند.

بهتر است قبل از هر چیزی این سوالات را از خود بپرسید:

  • هدف از تبلیغات در این صفحه چیست ؟ فالوورهای جدید یا لایک گرفتن و یا دانلود و یا ....؟
  • آیا این تیلیغ در جهت جلب توجه مخاطبان است ؟ دقیقا چه مخاطبانی را مورد هدف قرار داده ام ؟
  • آیا هدف جلب توجه دیگران به موضوعی است ؟ چه موضوعی و اینکه در این کار به دنبال چه هستم ؟
  • در پایان از تمامی این فعالیت ها به چه نتایجی می خواهم برسم ؟
  • اگر به اهدافی که می خواستم نرسیدم چه برنامه هایی برای انجام دارم ؟

2 – بودجه ای مشخص کنید.

بسیار مهم است که بدانید چه میزان هزینه می خواهید برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی اختصاص دهید و این هزینه ها دقیقا برای چه مواردی و به چه میزان قرار است اختصاص یابد، با توجه به اینکه هر شبکه اجتماعی به شما این امکان را می دهد که دائما در آن تبلیغ کنید، اگر شما میزان بودجه خود و نوع شبکه اجتماعی که می خواهید در آنها تبلیغ کنید را از قبل مشخص نکنید در پایان متوجه میشوید که خیلی بیشتر از آن حدی که باید هزینه برای این کار پرداخت کرده اید.

پیشنهادات من :

  • دقیقا مشخص کنید که روزانه چه مبلغی بهتر است که به این امر اختصاص یابد.
  • همیشه گزینه بهینه سازی اتوماتیک را انتخاب کنید.
  • همیشه برای کنترل هزینه های خود تاریخ شروع و پایان مشخص کنید.

3 – قلاب خود را برای گرفتن توجه دیگران رها کنید.

همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی به شما امکان درج میزان مشخصی کاراکتر را می دهند برای مثال : در فیس بوک 96 کاراکتر و در توییتر 140 کاراکتر را میتوانید درج کنید برای همین سعی کنی که عناوین و مطالب کوتاه، دلنشین و جذاب انتخاب کنید.

یکی از راهای جلب توجه مخاطبان مطرح کردن سوال در عنوان و یا شروع متن اصلی می باشد به همین خاطر سعی کنید سوالاتی را که میدانید میتواند سوال مخاطبانتان باشد را مطرح کنید برای مثال : "آیا دیگر وقتی برای مدیریت شبکه های اجتماعی باقی مانده است؟"   "آیا نمی توانید از پیج فیس بوک خود نتیجه ای را که می خواهید بدست آورید ؟"

این نکته که شما بدانید سوالات و دغدغه های مخاطب شما چیست و آنها را در عناوین مطالب خود و راه حل آنها را در مطالب خود بکار ببرید، کلید موفقیت در جلب توجه مخاطبان است.

4 – هدف گذاری

این نکته یکی از مهم ترین موارد در تبلیغات در شبکه های اجتماعی است.شما می توانید در هر یک شبکه های اجتماعی مثلا فیس بوک، توییتر و ... اهداف مشخصی را تعیین کنید. برای مثال :

در فیسبوک :

  • میزان جذب مشتری و سطح درآمد زایی
  • نوع فعالیت و تبلیغات
  • مدت زمان رسیدن به هر کدام از اهداف
  • بررسی روند کاری رقبا
  • و ......

در توییتر :

  • بررسی فالوورهای رقبای خود
  • بررسی نیاز مخاطبان و مشتریان
  • میزان جذب مشتری و سطح درآمد زایی
  • و ......

وقتی یک هدفی را بدست می آورید سریعا بعد از برسی کامل فرآیند آن به سراغ هدف بعدی خود بروید.گزینه های هدف گذاری شما می تواند بی پایان باشد، اگر چه شما برای مشخص کردن اهداف خود می بایست مخاطبان مورد هدف خود را به خوبی بشناسید و از نیاز ها و خواسته های آنها کاملا آگاه باشید.

5 - بیشتر از 250 هزار نفر را مورد هدف قرار ندهید.

وقتی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی خود هدف مشخص می کنید قرار نیست که برای جذب تمامی افرادی که در شبکه های اجتماعی هستند برنامه ریزی و هدف گذاری کنید برای مثال در فیسبوک شما هدف خود را در جذب کاربر روی 1 میلیارد نفری که در آن عضو هستند مشخص نمی کنید چون واقعا این کار شیبه این است که شما با چشمانی کور به سمت هدفی دارت پرتاب کنید، ممکن است برای جذب تعدادی از کاربران بتوانید هدف گذاری کنید ولی برای اکثریت آنها نه.هر چه تعداد کاربران شما کمتر ولی با کیفیت تر باشد تبلیغات شما موثر تر خواهد بود و نتیجه بهتری نیز از تبلیغات خود می گیرید.

وقتی شما در پیج خود 2 میلیون عضو دارید بهتر است که تبلیغ برای آنان را به دو صورت انجام دهید مثلا برای کاربرانی که در آمریکا زندگی می کنند یک تبلیغ و برای کاربرانی که در اروپا هستند نیز یک تبلیغ و همینطور برای آسیایی ها نوع دیگری از تبلیغات را داشته باشید و یا یک تبلیغ برای ساکنین سواحل غربی و یک تبلیغ برای ساکنین سواحل شرقی ارسال کنید اینها با هم متفاوت هستند در این صورت تبلیغات شما هدفمند تر و موثر خواهد بود، فراموش نکنید که موثرترین تبلیغات در شبکه های اجتماعی آنهایی هستند که هدف آنها بیشتر از یک میلیون نفر نباشد.

6 – از تصاویر چندگانه استفاده کنید.

شبکه اجتماعی فیس بوک جدیدا این توانایی را به کاربران خودمی دهد که بتوانند تا 6 عکس در تبلیغات خود قرار دهند.شما نیز می توانید از این قابلیت به نحو خوبی برای جلب توجه بیشتر کار بران خود استفاده کرده البته فراموش نکنید که تصاویر خود را با دقت انتخاب کنید زیرا بعضی از تصاویر میتواند بر روی مخاطبان هدف شما تاثیر بگذارد.شما مجبور نیستید حتما 6 تصویر بکار ببرید ولی بهتر است که برای داشتن نتایج بهتر حداقل از 2 تصویر استفاده کنید.البته شما همیشه می توانید تبلیغات خود را ویرایش کنید.

7 – همیشه از Call-to-Action استفاده کنید.

هدف از تبلیغات تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان و برانگیختن عکس العمل آنان است بنابراین تبلیغات شما از هر نوعی که باشد به یاد داشته باشید که تبلیغ شما باید حتما دارای Call-to-Action (CTA) باشد، در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک کلیدهایی وجود دارد که شما میتوانید برای آنان عناوینی همچون " اکنون بخرید" " خرید آنلاین" " عضویت " و ... را برای آنها بگذارید و در انتهای تبلیغ خود قرار دهید.

فراموش نکنید که مردم ترجیح می دهند که به آنها گفته شود که دقیقا چه کاری را انجام دهند و میخواهند که دسترسی سریع و راحتی داشته باشند بنابراین شما نیز می توانید از این فرصت بهترین استفاده را بکنید.

8 – انعطاف پذیر باشید.

شاید شما فکر می کنید که مخاطبان هدف خود را به خوبی می شناسید اما مواقعی پیش می آید که آنها شما را سوپرایز می کنند، گزینه های هدف گذاری شما می تواند در طول پروسه تبلیغات ضعیف عمل کنند بنابراین شما باید آنقدر انعطاف پذیر باشید که هر وقت احساس کردید که نتایج بدست آمده در هدف گذاری های شما ضعیف است در کار خود تغییراتی اعمال کنید مثلا رده سنی و یا نوع علایق و یا حتی موقعیت جغرافیایی مخاطبان خود را تغییر دهید.

اگر شما ( و مشتریانتان ) روشن فکر هستید پس در طوا انجام پروسه تبلیغاتی خود باید برای هماهنگی با هر تغییری آماده باشید و فقط در این صورت است که می توانید به نتایج موفقیت آمیز بیشتری برسید.

9 – آنالیز تبلیغات خود را روزانه چک کنید.

خوبی تبلیغات در شبکه های اجتماعی در این است که هر وقت بخواهید می توانید آنالیز های دقیق را بررسی کنید.شما می توانید ببینید که چند نفر از تبلیغات شما دیدن کردند و یا روی آن کلیک کردند و یا پیج یا پست شما را فالو و یا لایک کردند.

  • مشاهده مستمر آنالیز ها به شما این اجازه را می دهد که ببینید آیا نیاز به تغییرات هست یا نه ؟
  • همچنین به شما کمک می کنند که مطمئن شوید که کار خود را به خوبی انجام می دهید یا خیر ؟ و آیا در حال پیشرفت هستید؟
  • در رابطه با تبلیغات در شبکه های اجتماعی نکات بسیار زیادی هست که باید مدنظر قرار دهید ولی در ابتدا برای شروع این 9 مورد را بکار بگیرید.

امیدوارم که این موارد را به یاد بسپارید و به عنوان یک چک لیست از آنها استفاده کنید چه در ادامه راه خود در تبلیغات در شبکه های اجتماعی و چه برای شروع کار.

صادقانه بگویم شما کاملا در 100% مواقع موفق نخواهید شد.البته من این را با توجه به تجربه خودم در صدها پروسه تبلیغاتی که در شبکه ای اجتماعی مختلف داشته ام میگویم.هیچ وقت نتیجه تمامی تبلیغات شما 100 % به آن هدفی که در نظر گرفته اید نمی رسد ولی نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که شما باید همیشه در این باره مطالب جدیدی را یاد بگیرید و به کار بگیرید تا در موارد دیگر در آینده بتوانید نتایج بهتری بدست آورید.

 

غلامرضا سعیدیان بازدید : 156 دوشنبه 12 مرداد 1394 نظرات (0)

مدل کسب و کار (E-business model)

کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژه ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزار های مرتبط است. و تجارت الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچک تر و محدود تر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است.

در یک نگاه کلی می توان گفت کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می یابند.

او همچنین ظرفیتهای کسب و کار الکترونیک را به صورت زیر بیان می کند:

کاربری های کسب و کار الکترونیک می تواند به سه شاخه مختلف تقسیم بندی شود.

  • • مدیریت ارتباطات مشتریان

    • برنامه ریزی منابع سازمانی

    • درگاه اطلاعات کارمندان

    • مدیریت دانش

    • مدیریت کارهای تیمی

    • سیستم مدیریت اسناد

    • مدیریت منابع انسانی

    • کنترل فرآیند

    • مدیریت تراکنش های داخلی

هدف و کاربرد کسب و کار الکترونیک

این کاربری ها می تواند مورد استفاده افراد مختلفی قرار گیرد:

• همه کاربران اینترنت

• فقط کارمندان در اینترانت

• گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت (مثل مشتریان و شرکا)
برخی نیز کسب و کار الکترونیک را ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکتها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره ی تامین و برنامه ریزی منابع شرکت می دانند که به صورت زیر بیان می شود:

EB=EC+BI+CRM+SCM+ERP

هر یک از مفاهیم فوق دارای تعاریف و حوضه های گسترده ای است که خود در این مقاله نمیگنجد ولی در مباحث آینده، در موقعیت مقتضی به توضیح آنها خواهم پرداخت.

انواع تجارت الکترونیک

 تجارت الکترونیک با توجه به نوع فعالیت ها و طرفین آن به قسمتهای مختلفی تقسیم میشود. مهمترین مدل های تجارت الکترونیک عبارتند از:

ارتباط فروشنده با فروشنده

ارتباط فروشنده با مصرف کننده

ارتباط مصرف کننده با مصرف کننده

ارتباط مصرف کننده با فروشنده

ارتباط نقطه به نقطه

ارتباط فروشنده با اداره

ارتباط مصرف کننده با اداره

همچنین مدل های دیگری نیز پیشنهاد شده که به این اندازه معتبر نیست.

B2B اولین خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب می کند. در B2B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه باید واسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل همه ی شرکاء و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تأمین کنندگان، خریداران، فرستندگان دریایی کالا، لجستیک (پشتیبانی)، خدمات (سرویس های) بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربریهای نرم افزار را که موجب سهولت در امور تولید، خرید و فروش می گردند در یک محل گرد هم می آیند.

B2B در جایی استفاده می گردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم. چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را از روی اینترنت خردیداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت Cisco یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی، بقیه ی شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی نظیر Microsoft و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد به بازار عرضه نمودند.

Forrester Research که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فناوری مشغول است در ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B2B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۲/۷ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد در یک برنامه ۵ سال مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیر ساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه B2B خواهد شد. به صورت طبیعی در B2B فروش مستقیم، منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیماً می فروشد. با این وجود وب می تواند روی فروش مستقیم تأثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.

در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است مشکلاتی نیز وجود دارد. از جمله اینکه رو در رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود تا معامله به صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید به تلفن به مرکز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی آن سوی خط باشد وجود ندارد.

 

بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع B2C را خرده فروشی تشکیل می دهد. این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از طریق اینترنت خریداری کرد. B2C از حدود ۵ سال پیش با راه اندازی سایت هایی چون amazon و CDNOW آغاز شد. Jeff Bezor مؤسس شرکت amazon، سایت خود را فقط برای فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای یک تحول جهانی.

در تجارت الکترونیکی B2C در یک طرف معامله، تولید کننده (فروشنده) محصول و در طرف دیگر، خریدار (مصرف کننده نهایی) قرار دارد. موفقیت در این مدل وابسته به تجربیاتی است که به مشتری ارائه می گردد . باید به مشتری سرویس های ارائه گردد که در مدل سنتی به آنها خود خو گرفته است و شرایط مشابه را به وجود آورد. شرکت هایی نظیر amazon و REI روی شهرت خود محیط نیرومند online را تدارک دیده اند که بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب نمایند. شکل دیگر تجربیات Online مشتری این است که رابطه تصویری با مشتری به درستی انتخاب گردد. متن و گرافیکی که مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر کند باید خوب طراحی شده باشد.

پس از هک شدن بسیاری از وب سایت های خرده فروشان اینترنتی مانند Creditcards و egghead و … بسیاری از مشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها بسیار حساس شده اند، که این امر باعث کاهش معاملات الکترونیکی در مقاطع و فواصل زمانی زیادی شده، اما معاملات را به نقطه صفر نرسانده است و مردم هنوز از فروشگاه های Online استفاده می کنند.

هم اکنون این روش در کشور ما موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش خریدار به طور مستقیم با توزیع کننده از طریق اینترنت وارد معامله می شود. هم اکنون سازمانی هایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارائه می کنند، اما این خدمات هنوز به صورت عامله در میان ما جا نیفتاده است. حتی میان کاربران حرفه ای اینترنت در ایران استفاده از این خدمات کمتر مرسوم است.

 

در این مدل تجارت الکترونیکی، مزایده ها و مناقصه های کالال از طریق اینترنت انجام می گیرد. مدل C2C شبیه نیازمندیهای طبقه بندی شده یک روزنامه و یا شبیه به یک دکه در بازار دست دوم یا سمساری است. ایده اصلی این مدل این است که مصرف کنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازد. ebey غول حراجی Online بزرگ ترین نمونه اولیه مدل C2C می باشد. ebey خود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان به ارائه محصولاتتی در حراجی Online عمل می کند. به عنوان مثال ebay اجازه می دهد فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قرار دهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام مدت باید روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند. سایت های اینترنتی دیگر نظیر Autobytel و Carsmart نمونه هایی از مدل C2C می باشد.

به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت استفاده از مدل C2C توسط کاربران اینترنتی جهت فروش کالاهای مورد نظر خود توجه قرار گرفته است.

 

در حالیکه بازار مصرف کننده Online روز به روز در حال گسترش است، بسیاری از خریداران دریافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار گسترده و ممکن است آنان را غوطه ور سازد. چرا که وقتی مصرف کنندگان، سایت هایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند، یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کار دشوار است.

بنابراین جهت راحت تر نمودن امر خرید، نیاز به روشهای جدید خرید و فروش اینترنتی Online است که در آژانس های فروش به سوددهی منتهی شود بایستی از یک استرتژی فروش استفاده نمایند مانند Priceline که خود را با این استراتژی تطبیق داده است.

 

مدل تجارت الکترونیکی P2P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام Paypal. تجارت P2P در چهار چوبی کار می کند که افراد بتوانند مستقیماً باهم پول رد و بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو در رو بعهده دارد، فناوری تلفن های همراه تعداد افراد بیشتری را در داد و ستد غیر حضوری سهیم می کند. قبل از Paypal بسیاری از تاجران Online در قد و قواره های متفاوت پرداخت مشتریها را از طریق حساب کارت های اعتباری تجارت دریافت می کردند.

با استفاده از سخت افزار Mondex که زیر مجموعه Mastercard می باشد، کاربران قادرند نقل و انتقالاات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری به کارت اعتباری دیگر منتقل نمایند. تحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فناوری GSM که استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها به ویژه در اروپاست، فناوری دیگری تحت پروتکل بکارگیری نرم افزار کاربردی از طریق تجهیزات بی سیم (Wireless Application Protocol)که به اختصار WAP نامیده می شود، جایگزین می گردد. در این شیوه جدید، هر تلفن همراه از طریق مرکز تلفن با یک کامپیوتر سرویسگر مرتبط می شود و می تواند نرم افزار مورد نیاز کاربر خود را بر روی کامپیوتر مذکور فعال نماید. بدین ترتیب استفاده کننده می تواند اطلاعات خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده (VAN) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است ارسال و یا دریافت نماید.

 

این نوع تجارت الکترونیکی شامل تمامی مبادلات تجاری ــ مالی بین شرکت ها و سازمان های دولتی است. تأمین نیازهای دولت توسط شرکت ها و پرداخت عوارض مالیات ها از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند. تجارت B2A در حال حاضر دوران کودکی خود را طی می کند ولی در آینده ای نزدیک زمانی که دولت ها به ارتقاء ارتباطات خود تمایل و توجه نشان دهند، به سرعت رشد خواهد نمود.

 

مدل تجارت الکترونیکی C2A هنوز پدیدار نشده است. ولی به دنبال رشد انواع B2C و B2A، دولت ها احتمالاً مبادلات الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوری کمک های مردمی، پرداخت مالیات بر درآمد و هر گونه امور تجاری دیگری که بین دولت ها و مردم انجام می شود، گسترش خواهند داد.

حال هر یک از این مدل ها را به اختصار توضیح می دهم:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

با تجربه و آزمایش تمام مدل های تجاری Online که تا کنون بیان شد، مشخص است که با وجودی که تجارت الکترونیک که پدیده تقریباً جدید و نوپاست اما بسیار فعال است. دانشمندان صنعتی معتقدند که یافتن منابع درآمد Online مطمئن، با سعی و خطا آزمایش می شود. مدل های B2C و B2B بیشترین توجه را امروزه به خود جلب کرده اند ولی مدل های دیگر هنوز در حال تعدیل استراتژیهایشان هستند و روشهایشان را گسترش می دهند. به هر حال عاقلانه است که ما راجع به ۵ سال ابتدای کار تجارت الکترونیک مانند ۵ سال ابتدای زندگی یک کودک بیندیشیم.

 

غلامرضا سعیدیان بازدید : 106 شنبه 10 مرداد 1394 نظرات (0)

ارسال ایمیل تبلیغاتی با نرم افزار ایمیل مارکتینگ

همان طور که می دانید ارسال ایمیل تبلیغاتی یکی از روش های بازاریابی اینترنتی می باشد که با استفاده از آن برای تبلیغات کسب و کارتان می توانید ماهیانه میلیون ها تومان را به حساب های خود اضافه کنید. حتما تا به حال برای شما نیز ایمیل های تبلیغاتی بسیاری آمده است که شما را به خود جلب کرده اند اما آیا با خود فکر کرده و یا خواسته اید تا شما نیز از این طریق اقدام به کسب درآمد نموده و ایمیل های تبلیغاتی بفرستید؟ و کسب و کار خود را رونق بخشید؟

 ارسال چندین ایمیل ممکن است نتیجه ی مطلوبی نداشته باشد، اما زمانی که شما یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ دارید و لیستی از هزاران ایمیل دردسترس شماست، می توانید با ارسال نکات مهم و ارزنده در مورد کسب و کار خود نتیجه ایی مطلوب در حد موتورهای جستجو نظیر گوگل را داشته باشید در واقع با ترویج تعامل با ارسال ایمیل تبلیغاتی می توانید در بازاریابی اینترنتی موفق تر شوید.

استفاده از نرم افزار ایمیل مارکتینگ، روش موثری است كه اگر به شكل مناسبی انجام شود، می‌تواند به توسعه یك كسب و كار و فروش بیشتر كمك كند. منافع و امكاناتی كه یك محصول یا خدمات برای خریدار فراهم می‌كنند، عامل موفقیت فروش است. ویژگی‌ها و مشخصات كالا یا خدمات در یك سو قرار می‌گیرند و آن چه كه برای مشتری فراهم می‌آورند در سویی دیگر. به عبارتی یك بازاریاب موفق در خط به خط ایمیل ارسالی خود از فواید كالایش حرف می‌زند. بعد از یك تیتر جذاب و جالب توجه در ایمیل خود، این اولین جمله پیام تبلغاتی است كه تعیین می‌كند آیا خواننده به سراغ جمله دوم می‌رود و مطالعه پیام را ادامه می‌دهد یا خیر. هر جمله نیز به نوبه خود اهمیت دارد چرا كه جذابیت و مناسب بودن هر یك می‌تواند، خواندن عبارات بعدی را تضمین كند. هر كلمه و هر عبارت می‌بایست جوری انتخاب شوند كه امكان فروش و موفقیت پیام را توسط نرم افزار ایمیل مارکتینگ بیشتر كنند.

در نظر داشته باشید پیام فروش الكترونیكی که با نرم افزار ایمیل مارکتینگ ارسال می شود طوری باشد که انگار در حال گفتگو با خواننده ایمیل هستید. یك گفتگوی فروش موفق، با لحنی دوستانه و به دور از قید و بندهای گفتگوهای نامه‌ای رسمی انجام می‌گیرد هر پاراگراف نباید بیش از پنج خط باشد. درشت كردن حروف، علامت تعجب و سوال و خط كشیدن زیر كلماتی كه مهم هستند، هم توجه خواننده را جلب می‌كند و هم متن را جالب‌تر و متنوع‌تر كرده از خطر یكنواختی نجات می‌دهد و دقت كنید كه بیش از اندازه این روش‌ها را به كار نگیرید چرا كه وقتی بر همه چیز تاكید كنید، در واقع بر هیچ چیز تاكید نكرده‌اید.

پیش از ارسال، از دیگران بخواهید كه آن را بخوانند و نظرشان را بگویند.با داشتن نظرات بیشتر ارسال بهتری می توانید داشته باشید.تجربه‌ نشان داده كه وقتی مردم نامه‌ای را باز می‌كنند، اول پیوست آن را می‌ خوانند. پیوست پیام‌های فروش هم چنین خاصیتی دارد. پس حتما برای ایمیل تبلیغاتی خود در نرم افزار ایمیل مارکتینگ پیوست بگذارید و هم این كه جالب توجه‌ترین و مهم‌ترین فایده خرید این كالا یا خدمات را در آن بگنجانید.

هنگام ارسال مشتری احتمالی خود را راهنمایی کنید بگویید كه برای خرید باید چه كار كند. البته یك جمله كوتاه و امری پاسخگو نخواهد بود. این صحبت هم باید دوستانه و با فعل دوم شخص مفرد نوشته شود. از همه مهم تر این كه غیرمستقیم باید به خواننده امر كند و این یعنی همان تشویق او به خرید مثلا شما می‌‌گویید: "با تماس با ما در قرعه کشی شرکت خواهید کرد پس  همین حالا دست به كار شو!"

البته لازمست كه همین مطالب جالب را به شیوه‌ای حرفه‌ای و مناسب بنویسید كه خواننده احساس خستگی نكند و تا پایان نوشته‌هایتان را بخواند.با این تفاسیر و داشتن نرم افزار ایمیل مارکتینگ می توانید کسب و کار خود را رونق بخشید و بر تعداد مشتریان خود بیفزایید.

غلامرضا سعیدیان بازدید : 134 دوشنبه 05 مرداد 1394 نظرات (0)

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (EmailMarketing) چیست و شیوه ارسال صحیح ایمیل گروهی چگونه است !

ارسال ایمیل گروهی و به نوعی ( بازاریابی از طریق ارسال ایمیل ) تنها ارسال ایمیل با یک متن تبلیغاتی یا متن های معمول حراجی نیست و تبلیغات فقط به این معنا که از یک آدرس ایمیل به یک آدرس ایمیل متنی ارسال شود را بازاریابی ایمیل نمی نامند . دلیل تفاوت ارسال ایمیل سنتی با ایمیل مارکتینگ دقیقا همانند فضای مجازی است که در آن صرف تحویل یک برگ آگهی به فردی در خیابان یا سفارش آگهی برای شیرینی فروشی در مجله خودرو و ماشین نامش نه تنها تبلیغ و بازاریابی نیست ،بلکه به نوعی ضد تبلیغ و تحت شرایطی موجب فرار مشتری نیزخواهد شد .

بازاریابی پست الکترونیک Email Marketing در یک نگاه !

شیوه صحیح ارسال ایمیل تبلیغاتی از  طراحی ایمیل تبلیغاتی بصورت تصویری یا طراحی HTML  تا جستجو بانک اطلاعاتی تفکیک شده ایمیل فعال و ارسال ایمیل تبلیغاتی با رعایت استاندارد های ارسال ایمیل انبوه همه و همه نیاز به مشورت با یک کارشناس بازاریابی الکترونیک ،مسلط به میل سرور ها و قوانین و شرایط اسپم و شیوه های فرار از اسپم میباشد . در این مقاله تلاش شده تا بطور کامل کارشناسان بازاریابی و تبلیغات و شرکت های نوپا طراحی سایت یا شرکت های هاستینگ که به تازگی قصد افزودن خدمات ارسال ایمیل تبلیغاتی را دارند را با قوانین ارسال ایمیل گروهی وهمچنین  روش های صحیح و میزان تاثیر گذاری روی دریافت کننده ایمیل تبلیغاتی آشنا شوند.

 ایمیل مارکتینگ، شکلی از بازاریابی مستقیمی می باشد که از نامه های الکترونیکی یا ایمیل ها بعنوان ابزاری برای ارتباط تجاری یا پیام های تبلیغاتی استفاده می کند. در شکل کلی آن، هر ایمیلی که به یک مشتری مستعد فرستاده می شود، می تواند به نوعی ایمیل مارکتینگ محسوب شود. ولی در هر حال، این عبارت، معمولا برای اهداف زیر استفاده می شود:

فرستادن ایمیل با هدف افزایش ارتباط یک فروشنده و مشتریان قبلی یا فعلی وی، به منظور تشویق مشتریان نمونه و تداوم همکاری تجاری.
ارسال ایمیل با هدف دستیابی به مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید بی درنگ کالا یا خدماتی.
افزودن تبلیغات به پیام های الکترونیکی و ایمیل هایی که توسط شرکت ها برای مشتریان آنها فرستاده خواهد شد.
ارسال پیام های الکترونیکی از طریق اینترنت توسط ایمیل و همچنین خارج از اینترنت (بعنوان مثال، ایمیل شبکه ای و FIDO).
محققین در سال 2006، طبق برآوردی، تخمین می زدند که تنها در ایالات متحده، بالغ بر 400 میلیون دلار صرف ایمیل مارکتینگ شده است.

شیوه های نوین ارسال ایمیل انبوه (ایمیل مارکتینگ) در مقایسه با شیوه سنتی ایمیل

 مزایا و معایبی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ در مقایسه با ایمیل های سنتی وجود دارد که در اینجا بطور مختصر به آنها خواهیم پرداخت . قبل از اقدام برای ارسال ایمیل تبلیغاتی با هدف بازاریابی از طریق ایمیل ،حتما مقاله مربوط به تفاوت ها و مقایسه ارسال ایمیل انبوه با میل سرور را با ارسال ایمیل سنتی با استفاده از پست الکترونیک رایگان یاهو و جی میل و . . . و یا ارسال ایمیل تبلیغاتی از طریق اوت لوک با ایمیل های POP3 که بر روی سرویس هاستینگ ویندوز یا هاستینگ لینوکس خود ساخته اید را مطالعه نمایید تا از حداکثر جلب توجه و جذب دریافت کننده در  ارسال ایمیل تبلیغاتی و تاثیرات مطلوب و سریعی بازاریابی از طریق پست الکترونیک با شیوه های استاندارد بهره مند شوید .

مزایای ایمیل مارکتینگ


  ایمیل مارکتینگ (از طریق اینترنت)، به دلایل زیر، در میان شرکت ها رواج یافته است:
بازگشت هزینه بطور کاملا دقیق، قابل ردگیری خواهد بود (از طریق سبد خرید و موارد مشابه) و ثابت شده است که این بازگشت هزینه، در صورتیکه ایمیل مارکتینگ به طریقه درستی صورت گیرد، بالا خواهد بود. ایمیل مارکتینگ، اغلب، طبق گزارشات، پس از سرچ مارکتینگ، موثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین می باشد.

تبلیغ دهندگان می توانند به افراد و شرکت هایی دسترسی داشته باشند که از طریق ثبت نام در سیستم دریافت ایمیل برای موضوعاتی که به آنها علاقه دارند، وارد سیستم شده اند.بیش از نیمی از کاربران اینترنتی، همه روزه، ایمیل های خود را برای دریافت یا ارسال پیام، چک خواهند کرد.ایمیل، ابزاری در دست بازاریاب های اینترنتی می باشد، بطوریکه در سال 2009، طبق برآوردی، سرمایه گذاری در آن، با افزایش 15 درصدی، به رقمی معادل 292 میلیون دلار در انگلستان رسید.

معایب ایمیل مارکتینگ

 
طبق گزارشاتی در اواسط سال 2008 میلادی که توسط شرکت خدمات ایمیلی Return Path بیرون داده شد، رسیدن ایمیل ها به مقصد که حتی توسط بازاریاب های قانونی ارسال می شوند، مشکلی اساسی می باشد. بر طبق این گزارش، سرورهای قانون مخصوص ارسال ایمیل، بطور میانگین نرخ ارسال موفقی معادل 56 درصد را داشتند. 22 درصد از پیام ها، در مرحله ارسال رد میشد و 8 درصد از آنها نیز فیلتر می شدند.

شرکت هایی که استفاده از ایمیل مارکتینگ را در برنامه های خود دارند، می بایست مطمئن شوند که برنامه هایشان، از قوانین اسپم سازی تخطی نمی کند نظیر ارسال هرزه نگاری ناخواسته، و قوانین بازرگانی (CAN-SPAM) در ایالات متحده، و در اروپا، حریم خصوصی و ضوابط محاورات الکترونیکی (تصویب شده در سال 2003)، و قوانین شرایط استفاده از خدمات اینترنتی یا ISP.

تبلیغات ایمیلی غیر ناخواسته (ثبت نامی)

تبلیغات ایمیلی غیر ناخواسته، یا بازاریابی به همراه مجوز از سوی کاربر، روشی از تبلیغات از طریق ایمیل است که در آن گیرنده پیام تبلیغاتی، به میل خود آنها را دریافت می کند. این روش، یکی از چند روشی است که توسط بازاریاب ها، برای حذف معایب بازاریابی ایمیلی، تشکیل شده است.


بازاریابی ایمیلی با قابلیت عضو شدن، ممکن است از تکنولوژی هایی که از پروتکل های hand shaking میان فرستنده و گیرنده استفاده می کنند، استفاده نماید. این سیستم، در نهایت به درجه ای از رضایتمندی میان مشتریان و بازاریاب ها خواهد رسید. چنانچه از روش بازاریابی با قابلیت عضو شدن استفاده شود، مواردی که به مشتریان ایمیل خواهد شد، قابل پیش بینی خواهد بود. فرض بر این است که مشتری؛ با تمایل خود، ایمیل ها را دریافت می کند و احتمال آنکه ایمیلی ناخواسته دریافت کند، به کمترین حد ممکت خواهد رسید. بطور ایده آل، تبلیغ دهندگان ایمیلی در سیستمی با قابلیت عضو شدن، برای مشتریان، بسیار آشنا تر و مرتبط تر از تبلیغ دهندگان غیر هدفمند خواهند بود.


مثالی خوب از بازاریابی با مجوز مشتری،نامه های خبری یا newsletter هایی می باشند که به مشتریان هدفمند تبلیغ دهندگان فرستاده خواهند شد. چنین نامه های خبری ای، مشتریان را از محصولات آتی، و وقایع در حال شرف، مطلع خواهد ساخت. در این فرم تبلیغات، شرکتی که می خواهد نامه ای خبری به مشتریان خود بفرستد، ممکن است از آنها بخواهد که آیا هنوز مایل هستند پیامی را از سوی آنها دریافت دارند یا نه.

اطلاعات تماسی مشتریان، می تواند در دیتابیسی قرار گرفته باشد و بازاریاب ها می توانند بطور خودکار، ایمیل هایی را برای مشتریان هدفمندشان ارسال نمایند. آنها همچنین می توانند تبلیغات را تنها به بخشی از مشتریان مرتبط تر ارسال نمایند.

 

قوانین و شرایط ایمیل مارکتینگ

در سال 2002 میلادی، اتحادیه اروپا، شرایطی را برای محاورات خصوصی و الکترونیکی، وضع می کند. مقاله 13 از این شرایط، استفاده از آدرس های الکترونیکی را برای مقاصد بازاریابی منع می کند. قوانین وضع شده، مجاب می کند که تبلیغات ایمیلی، می بایست غیر ناخواسته باشند بطوریکه ایمیل های ناخواسته تنها موقعی ارسال شوند که مشتری پیش از دریافت آن، با دریافت آن موافقت کرده باشد.

این قوانین، از سال 2002 میلادی، در تمامی ایالات آمریکا، به اجرا در آمده است. در انگلستان نیز در از سال 2003، این قوانین، تحت عنوان "قوانین حریم خصوصی و محاورات الکترونیکی" به اجرا در آمد و برای تمامی سازمانهایی که به نوعی از ایمیل برای محاورات خود استفاده می کردند اجباری شد.

قانون CAN-SPAM در سال 2003، جریمه ای را معادل 16,000 دلار، برای تخطی از قوانین اسپم سازی در نظر گرفت (16,000 دلار به ازای هر نفری که اسپم دریافت کند). در نتیجه بسیاری از بازاریاب های اینترنتی در ایالات متحده، از سرویسی یا از نرم افزارهای خاصی برای اطمینان از وفاداری به قوانین، استفاده می کردند.

قوانین جرائم رایانه ای ایران در ارتباط با ارسال ایمیل های اسپم و ناخواسته

در ایران نیز ارسال ایمیل هائی با عنوان های تبلیغاتی که بصورت مکرر و با سوء استفاده از نام و برند تجاری شرکت ها ارسال میشود و ایجاد مزاحمت میکند برخورد میشود . البته مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با قوانین جرائم رایانه ای عمر کمی دارد و وسعت جرائم اینترنتی کشور در ارتباط با محتوای مجرمانه وب
سایت ها و وبلاگ ها و همچنین هک و فیشینگ و . . موارد دیگر آنقدر زیاد است که احتمالا برای برخورد قطعی با ارسال کنندگان ایمیل های ناخواسته و مزاحم باید در ایران فعلا صبر کرد .

بسیاری از سیستمها، در زمان وضع این قوانین، مطابق با آن نبودند و به نوعی از استفاده از آنها، حالا دیگر شکستن قوانین محسوب میشد. بدین منظور، سرویس ها نوعا نیازمند آن بودند تا کاربران به تمایل خود، آدرس الکترونیکی خود را در اختیار آنها گذارند و یا در سیستم آنها، ثبت نامی را انجام دهند. همچنین، آنها می بایست از فروش آدرس ها و اطلاعات کاربران خود، پرهیز می کردند.


همزمان با سازماندهی در قوانین ارسال ایمیل، سرویس دهندگان ایمیل (ESP) نیز به مشتریان خود کمک می کردند تا سیستم بازاریابی ایمیلی خود را پیاده سازی و مدیریت کنند. ارائه دهندگان خدمات، الگوهایی را برای ارسال ایمیل ها فراهم می کردند و همچنین روشهایی را برای ثبت نام در سیستم و حذف خودکار، فراهم می کردند. برخی از ارائه دهندگان سرویس های ایمیلی یا ESP، آمارهایی را برای میزان پیام های با موفقیت ارسال شده و تعداد پیام های ارسال شده و باز شده را به مشتریان خود می دادند و همچنین آنها اطلاعاتی را در مورد آنکه چه میزان از دریافت کنندگان ایمیل های تبلیغاتی بر روی لینک های درون تبلیغات کلیک کرده اند را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.

قانون CAN-SPAM، بعدها، با برخی از اصلاحات جدید بروز رسانی شد. این اصلاحات، شامل موارد زیر بودند: خروج از سیستم رایگان باشد، و نیز تعاریفی از ارسال کننده، آدرس های الکترونیکی، یا تعداد میل باکس ها بعنوان آدرس حقیقی و تعریف "شخص"بودند. قوانین جدید، در جولای 2008 میلادی، به تصویب رسید.

غلامرضا سعیدیان بازدید : 124 شنبه 03 مرداد 1394 نظرات (0)

مدل‌های کسب‌وکار

مدلهای کسب وکار در فضای بر خط (به انگلیسی: Online)

تجارت و روشهای کسب وکار، یکی از مهمترین حوزه­هایی است که با به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحوّل گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود نهادند.

میزان نفوذ اینترنت به حدّی است که نمی­توان زندگی امروز را بدون آن تصّور نمود. تفریح، ارتباط، آموزش، تجارت، حقوق و حتی روابط شخصی، از این فناوری متأثر شده و عرصه جدیدی در پیش روی افراد و شرکتها نمایان گردید. فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه تجارت، نه تنها امکانات و تسهیلات متعددی برای شرکتهای ارائه کننده محصولات و خدمات به شیوه سنتّی مهیا نموده و باعث پیشرفت چشمگیر آنان شد، بلکه موجب ایجاد بنگاه‌های جدیدی شد که تنها به ارائه خدمات و سرویسها روی شبکه اینترنت ­پرداخته و یا به طور موازی در هر دو حوزه سنتی و نوین مشغول به فعالیت گردیدند. با گسترش اینترنت، نیازهای جدید، منابع جدید، محصولات جدید، نگرشها و راه‌های جدید برای کسب و کار و همینطور ارزشهای جدید برای بنگاه و مشتری به وجود آمدند و مباحثی نظیر اقتصاد دیجیتالی مطرح گردید که با نگرش کاهش قیمت محصول/سرویس برای مصرف کننده تا نزدیک صفر و کسب درآمد از راه‌های دیگر وارد عرصه شدند.

ارزشهایی جدید حاصل از این فناوری، به دو دسته تقسییم می­شوند: دسته اول ارزشهایی هستند که قبلاً هم مطرح بودند ولی بستر ارائه مناسب نداشتند(Traped Value). مثلاً می­توان از راحتی دستیابی به منابع مختلف و یا قدرت قیمت گذاری مشتری در فضای جدید به عنوان Trapped Value نام برد. دسته دوم ارزشهایی هستند که در گذشته اصلاً مطرح نبودند و تنها با ایجاد فناوریهای جدید امکان بروز پیدا کردند(New to the world Value) می­باشند که از آن جمله می­توان امکان ارائه سفارشی محصولات برای هر مشتری و یا تشکیل جوامع مجازی را نام برد. نکته مهمی که در اینجا مطرح می­شود تواناییهای منحصر به فرد فضای وب است که امکان ایجاد روشهای جدید کسب و کار، ارزشهای جدید برای مشتری و منابع و منافع متعدد برای شرکتها و تمایز با کسب و کار سنتی و فیزیکی را مهیا می­کند. به عنوان مثال حراجی­های اینترنتی (مانند eBay در دنیا و Semsari سمساری در ایران) که امکان مشارکت افراد مختلف از نقاط جغرافیایی مختلف را در یک حراج و خرید کالا از راه دور را ممکن می­سازند و یا دریافت آسان کالاهای دیجتال (digital download) مانند موسیقی و کتاب در هر لحظه و در هر مکان و در کل، پیشنهادات جدید شرکتها به مشتریان نظیر حق انتخاب و کنترل گسترده بر محصولات بدون استفاده از مشخصات خاص فضای online ممکن نبود.

مشخصات خاص فضای وب

در این بخش تعدادی از خصوصیات و مشخصه­های اصلی و کلیدی فضای وب آورده شده‌است. بعضی از این خصوصیات به ماهیت «باز» وب مربوط است که در آن هر کاربر اینرنت در هر زمان و هر مکان می­تواند خود یک تهیه کننده (provider) اطلاعات و محصولات جدید باشد و بعضی دیگر از خصوصییات به ماهیت ابررسانه­ای اینرنت مربوط می­شود:

• شبکه توزیع شده غیرمتمرکز کامپیوترها– شبکه شبکه‌ها • ساختار باز – در دسترس بودن اطلاعات همه • هر کاربر خود می‌تواند یک تولید کننده باشد • قابلیت دسترسی در هر مکان و در هر زمان • دیجیتالی بودن اطلاعات • امکان دسترسی سریع به اطلاعات • سهولت اصلاح محتویات • پایداری و دوام ارتباطات در طول زمان • قابلیت ارجاع بالا • امکان ثبت و پیگیری عملکرد مشتری • پاسخ‌های رفتاری لزوماً به مشخص شدن هویت کاربر منجر نمی‌شوند • جهت گیری به سمت دسترسی به کلیه اطلاعات • رفع محدودیت مکانی میان خریدار و فروشنده • ناشناخته بودن منلبع اطلاعات • مقیاس پذیری بیشتر نسبت به دنیای فیزیکی • افزایش نقش ارتباط شفاهی (Word-of-mouth) • تغییر پیوسته وب • ارائه و دسترسی غیر خطی • نیاز به فعالیت کاربر دارد • مدل ارتباطی چند به چند • ارتباط همزمان (همگامی) و غیر همزمان(Asynchronous) • تعامل با ماشین مورد نیاز است • تعامل با کاربر در آن دخیل است • عدم محدودیت برای ذخیره اطلاعات • قابلیت توسعه به منابع خارجی بیرون از وب • محدوده محتویات هر آن چیزی است که دیجیتال می‌شوند. (صدا، تصویر، نوشتار و غیره) • فقدان محدودیت‌های فیزیکی در محتوا • سهولت در دسترسی و بلزیابی اطلاعات • ابزار انتقال را می‌توان برای اهداف متفاوت و متضاد بکار برد • عاملهای نرم‌افزاری را می‌توان در محتوای فرایند به­کار برد • انجام کپی­های دیجیتالی ذاتاً مجانی هستند • با طبقه‌بندی مشتریان، گروه‌های مجازی خود به خود شکل می‌گیرند

طبیعی است که در بین این مشخصات، برخی مهمتر و کارآمدتر از بقیه به نظر آیند. از زاویه دیگر بعضی از این مشخصات را می­توان برای سازمانها جزء موقعیتها و برخی را جزء تهدیدها دانست؛ ولی این امر ذاتی نبوده و بسته به موقعیت و وضعیت بنگاه می­باشد. به عنوان مثال «کم هزینه بودن ورود به عرصه رقابت» از نظر یک شرکت تازه‌وارد به یک حوزه خاص مزیت و از نظر یک شرکت قدیمی و فعال در آن حوزه تهدید محسوب می­شود.

دستاوردهای فناوری وب برای بنگاه‌ها و سازمانهای تجاری

برخی از دستاوردهای فناوری وب برای بنگاه‌ها و سازمانهای تجاری:

• ایجاد فرم­های جدید تجارت و واسطه­گری

• Brandها به صورت برخط و برون‌خط با ارزشتر می‌شوند

• استراتژی‌های نوین بازاریابی را ممکن می‌سازد

• مدل­های کسب و کار رقابتی و چالش برانگیز

• امکان ارسال میزان بیشتری اطلاعات با قیمت کمتر به مشتری

• قابلیت دستیابی به بازارهای جدید

• دسترسی به اطلاعات بیشتری از مشتریان، موجب افزایش سطح سفارشی سازی (customization) می­گردد

• می‌تواند اصلیت مشتریان جدید را شناسایی نماید. (رویدادهای ناشناخته را به معاملات شناخته شده تبدیل می‌کند)

• افزایش بازدهی­های کانالهای ارتباطی (پیشنهادهای الکترونیکی به سرعت انجام می‌شوند)

• کاهش هزینه‌های تولید و توزیع کالاهای اطلاعاتی.

• صرفه جویی در هزینه توزیع کالاهای دیجیتال

• تحت تعقیب قراردادن به خاطر محتویات مشکل است

• امکان تخمین مناسب در پاسخ به تبلیغات

• امکان شخصی سازی ارتباطات با مشتری

• تسریع حضور در بازار جهانی

• تهدیدی برای فروشندگان متکی به موقعیت جغرافیایی و بنگاه‌هایی است که مشتریانشان از ارزان­فروشان دورافتاده‌اند.

• تعامل بیشتر با مشتریان، بازاریابی مستقیم و ارتباط یک به یک را میسر می‌کند

• افزایش بازدهی‌های عملیاتی در تجارت­های Online. (انتقال بیشترمراحل معامله به مشتریان)

• مشتریان را می‌توان به فعالیت‌های توسعه محصولات سوق داد

• منافع فراوان برای بنگاه‌های پیشرو (نفر اول برنده همه چیز است)

• اهمیت فوق­العاده محدودیت‌های قانونی (حریم شخصی)

• امکان توسعه بسیار سریعتر Brand نسبت به روشهای سنتی

دستاوردهای فناوری وب برای کاربران و مشتریان

تکنولوژی جدید همچنین دستاوردهای جدیدی نیز برای کاربران عادی و مشتریان به همراه آورده‌است. تعدادی از آنها مطلوب نظر کاربران بوده و موجب تسهیل در فعالیتهای آنها می­شود و تعدادی نیز باعث افزایش پیچیدگی مسائل و سردرگمی کابران گردیده­اند. از مهمترین دستاوردهای کاربران و مشتریان قدرتی است که این فناوری برای جستجوی اطلاعات مورد نظر و اخذ تصمیمات متناسب با آن در اختیار مشتریان قرار می­دهد. در اینجا به تعدادی از دستاوردهای فناوری وب برای کاربران و مشتریان بنگاه‌های تجاری اشاره شده‌است:

• انباشتگی اطلاعات

• با ارزش بودن اطلاعات مشتری

• فراهم کردن امکان ناشناس ماندن

• کنترل بیشتر مشتری بر امور

• قدرت بیشتر مشتری

• راحتی بیشتر برای مشتری

• تسهیل در دریافت خدمات آزمایشی و رایگان (trial)

• تازگی و جذابیّت

• امکان دسترسی بیشتر به محصولات نایاب

• قیمت­های ارزانتر (تا محدوده‌ای، مجانی)

• دشواری در یافتن اطلاعات مورد نظر به دلیل حجم بالای اطلاعات

• ماهیت سرگرم‌کننده

• مشتری باید در استفاده از اینترنت اشتیاق کافی را داشته یاشد.

مدل کسب و کار

«مدل‌های کسب و کار در حوزه وب، از مفاهیمی هستند که بیشترین بحث و تبادل نظر و کمترین درک و اتفاق نظر روی آنان صورت گرفته‌است.»(مایکل راپا).

مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ می­نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت می­سازد. به تعبیری دیگر «مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می­کند.»

در قسمت قبل ویژگیهای منحصر به فرد فضای وب و منافع و دستاوردهای این فضا را برای کاربران/ مشتریان و همچنین سازمانهای تجاری بیان کردیم. حال باید ببینیم که از چه راه‌هایی می­توان در این فضا برای بنگاه‌ها و شرکتهای تجاری online درآمد کسب نمود و در نهایت با ترکیب منافع مشتری و منافع بنگاه و روش کسب درآمد بتوانیم انواع مدلهای کسب و کار را بررسی و تحلیل نماییم. تعدادی از روشهای کسب درآمد در فضای online:

- کارمزد تراکنش (Transaction fees): شرکت به ازای انجام هر تراکنش کارمزد دریافت می‌کند.

-کارمزدهای میزبانی(Hosting fees): دریافت وجه برای میزبانی برنامه­های کاربردی و تعاملات دیگران از طریق بسترهای کسب و کار الکترونیکی بنگاه (مدل‌های ASP)

- کارمزدهای مراجعه(Referral Fees): سایت تجاری اطلاعاتی از محصولات و سرویس‌های سایت‌های دیگر را در اختیار مشتری می‌گذارد و زمانی که مشتری به آن سایت مراجعه می‌کند، مراجعه شونده به سایت معرفی کننده کارمزد می‌پردازد.

-حق اشتراک(Subscription fees):پرداخت‌های منظم برای دسترسی به اطلاعات و سرویس‌های فراهم شده

- کارمزد حق امتیاز(License fees): دریافت کارمزد به ازای فرآیندهایی که شرکت در آن دارای سهم می‌باشد. سیستم سفارشات “One-Click Ordering” شرکت آمازون از نمونه‌های این سیستم هاست. این لیسانس به بسیاری از شرکت‌ها واگذار شده‌است.

- کارمزد به ازای هر دسترسی(Pay-per-view):پرداخت کارمزد به ازای هر بار دسترسی به اطلاعات.

-کارمزدهای عملیاتی(Pay-per-performance):دریافت کارمزد درصورت انجام کامل عملیات.

-کارمزدهای پرداخت خرد(Micropayment):دریافت کارمزدهای داد و ستدی بسیار اندک ولی به تعداد زیاد.

-تبلیغات(Advertising): این امکان را به سازمان تجارت الکترونیکی شرکت می‌دهد که در راستای تبلیغات برای شرکت‌های دیگر فعالیت نماید. از این جمله می‌توان سایت مای نیاز (MyNiaz.com) را نام برد.

-حمایت(Sponsorships): دریافت کارمزد به ازای تقبل حمایت (Sponsorship) سایت‌های الکترونیکی دیگر در سازمان خود.

-مدل رانسام(Ransom Model): در اختیار گذاشتن بخشی از اطلاعات به صورت رایگان و شارژ مشتری برای اطلاعات و یا دسترسی بیشتر. مثال: «استفان کینگ» یک بخش را به صورت رایگان در اختیار می‌گذارد و در صورت تمایل مشتری به خواندن همه کتاب یا بخش‌های بعدی از او کارمزد دریافت می‌نماید.

- فروش کالاها و یا ارائه خدمات (sale of goods / services):متداول­ترین مدل – عرضه کالاها و خدمات را در اینترنت به ازای دریافت وجه آنها

-فروش اطلاعات مشتری(Sale of customer data): جمع‌آوری اطلاعات مشتری و فروش آن به دیگران. این فعالیت در اروپا ممنوع می‌باشد ولی در آمریکای شمالی کاملاً متداول است.

- پاسخ Offline به مشتری (Offline customer response): اینترنت برای جلب مشتریان استفاده می‌شود و در ادامه فعالیت­های سودآور، خارج از اینترنت و به صورت Offline انجام می‌شود.

-کارایی واثربخشی بیشتر در معاملات (Efficiency & effectiveness gains): بازدهی عملیات تجاری به دلیل خطاهای کمتر، اطلاعات بیشتر و دقیقتر و... بالا می‌رود

- سرویس­های ارزش افزوده (مدل لینوکس)((Value-added services(Linux model): به ازای سرویس‌های جدید که برای کالاها و سرویس‌های رایگان در اینترنت پیشنهاد می‌شود، کارمزد دریافت می‌گردد.

- Virtual real-estate :حضور مداوم شرکت در فضای مجازی وب و کسب موقعیت ممتاز و فروش یا اجاره این موقعیت به سایرین

 

غلامرضا سعیدیان بازدید : 112 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

سیستم همکاری در فروش

سیستمهای همکاری در فروش شاید یکی از پرطرفدارترین انواع کسب و کارها باشند که می توان آنها را در خانه و تنها با داشتن یک کامپیوتر و اتصال اینترنت، انجام داد. اما همین محبوبیت و پتانسیل درآمدی بسیار بالای آنها، باعث شده است که سیستمهای متنوعی از گوشه و کنار دنیای اینترنت سر بر آورند. در این سیستمها، رابطه ای برنده-برنده وجود دارد.

به این ترتیب که با فروشی که توسط هر نماینده فروش یک سیستم صورت می گیرد، مدیر سیستم سود می کند و به عنوان پاداش، درصدی از هر فروش که توسط نماینده صورت گرفته است، به خود او تعلق می گیرد.

مزایای سیستمهای همکاری در فروش

۱. بزرگترین مزیتی که برای این سیستمها می توان قائل شد، این است که تنها کار نماینده فروش در این سیستمها معرفی و تبلیغ محصول یا محصولاتی است که از سبد محوصلات فروشگاه انتخاب می کند و سایر مراحل کار بر عهده فروشگاه یا شرکت مورد نظر است. با این حساب دیگر در گیری با مسائلی چون بسته بندی و ارسال محصولات و تهیه مواد خام برای نماینده فروش وجود ندارد. که خود این موضوع باعث می شود تا نماینده تمرکز بیشتری بر فروش داشته باشد که این باعث افزایش سود نماینده و متعاقباً شرکت خواهد شد و افزایش سود نیز باعث افزایش تمایل فروشنده به فروش می گردد که این سیکل همچنان ادامه خواهد داشت.

۲. در سیستمهای همکاری در فروش، میزان پورسانت عمدتاً بسیار بالاست که این موضوع به نوبه خود باعث سود بالای نمایندگان فروش می شود. مطمئناً سود بیشتر انگیزه هر فروشنده ای را برای فعالیت بیشتر و کسب درآمد بیشتر زیاد می کند.

سیستمهای همکاری در فروش برگزیده

 

۳. در شیوه کسب درآمد اینترنتی از طریق Affiliate Marketing تمام کارها به صورت آنلاین انجام می شود. از ثبت نام در سیستم تا کلیه مراحل تبلیغات و فروش محصول به صورت آنلاین و از طریق اینترنت صورت میگیرد و در کل این پروسه تنها کاری که نماینده فروش باید انجام دهد تبلیغات محصول است به گونه ای که کاربران اینترنت به راحتی محصول یا محصولات وی را در سطح اینترنت پیدا کنند و آنها را در سایت شرکت یا فروشگاه سفارش دهند و در حقیقت خرید کنند. همانطور که ملاحظه می کنید کل پروسه به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور شما انجام شد.

۴. به عنوان آخرین نکته می توان گفت که سیستم های همکاری در فروش یکی از بهترین فرصتهای کار در منزل و کسب درآمد اینترنتی را فراهم آورده اند که در صورت انتخاب سیستم مناسب، می توانند درآمد اینترنتی مکفی برای شما کارآفرین آنلاین عزیز ایجاد کنند.

چه سیستم همکاری در فروشی را انتخاب کنم؟

با توجه به تعدد سیستم های همکاری در فروش در سطح اینترنت ذکر نکاتی در مورد انتخاب سیستم مناسب لازم به نظر می آید:

۱. به میزان پورسانت محصولات توجه داشته باشید و اینکه هزینه تبلیغ و معرفی این محصول برای شما تا چه اندازه خواهد بود.

۲. آیا مدیر سیستم در راستای معرفی و فروش محصولات، آموزشهایی در نظر گرفته است؟ توجه داشته باشید که برای کسب درآمد از اینترنت از طریق سیستم های همکاری در فروش، نیاز به آموزش دارید و باید بدانید که کلیت درآمد اینترنتی چیست و چگونه می توان کسب و کار اینترنتی ساخت. (به همین منظور، پس از عضویت در سیستمهای همکاری در فروش می توانید از بخش آموزش رایگان کسب درآمد از اینترنت در راستای ارتقاء فروشتان بهره بگیرید که در واقع معلم شما در مسیر پیشرفت در کسب و کار اینترنتیتان خواهد بود.)

۳. به شرایطی که محصول در آن به فروش می رسد توجه کنید. برای مثال هزینه ارسال، نحوه ارسال، مدت زمان ارسال، نحوه پرداخت وجه و … . معمولاً سیستم های همکاری در فروش ایرانی از شیوه پرداخت در زمان تحویل استفاده می کنند یعنی پس از ثبت سفارش خریدار و تحویل سفارش به وی، وجه محصول توسط مأمور پست دریافت شده و به شرکت منتقل میشود. با این حساب خریدی که شما امروز انجام داده اید در بهترین حالت ۱۰ روز طول خواهد کشید که پورسانت آن محاسبه شود و به حسابتان در بخش کاربری سایت واریز گردد!!! البته این خوش بینانه ترین حالت بود.

عده ای از افراد معتقدند که این شیوه دریافت وجه، باعث فروش بیشتر و جلب اعتماد مشتری می شود. اما به نظر من چنین حرفی کاملاً نادرست است و راه ایجاد اعتماد در مشتری می تواند متفاوت از این شیوه باشد. برای مثال معرفی کامل مدیر سایت یا فروشگاه یا شرکت و سوابق وی نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتماد در خریدار ایفا می نماید. با روشهایی اینچنینی است که یکی از بزرگترین شرکتهای Affiliate Marketing دنیا یعنی SFI Marketing Group هرگز از شیوه پرداخت در زمان تحویل استفاده نمی کند. اگر به بخش فروشگاهی SFI یعنی Triple clicks مراجعه نمایید و مبادرت به ثبت سفارش کنید یعنی در واقع از این فروشگاه خرید انجام دهید، شاهد انواع روشهای تسویه حساب خواهید بود به جز پرداخت در زمان تحویل!!

۴. رابطه بین حداقل پرداخت و سطح پورسانتها را بررسی کنید. وقتی پورسانت محصولات پایین و حداقل پرداخت بالا باشد، دوام آوردن در سیستم تا حدودی دشوار خواهد شد. همچنین به تعداد دفعات پرداخت در طول ماه توجه کنید.

۵. به عنوان آخرین نکته، به نو و جدید بودن محصولات توجه داشته باشید یعنی اینکه تا به حال مانند آنها وجود داشته یا نه. این مورد نیز در موفقیت شما بسیار مؤثر خواهد بود. محصولات نو یعنی امکان یافتن مشتریان بیشتر نسبت به محصولات معمول.

غلامرضا سعیدیان بازدید : 88 دوشنبه 29 تیر 1394 نظرات (0)

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی‌ها باز کرده است.

شبانه‌روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر رنگ‌تر می‌شود.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات‌وایر نمایش داده شد. زمانی که هات‌‌وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی به وجود آمدند.

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند.[۱] در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه‌اندازی نمود.

برخی راهکارهای تبلیغات اینترنتی

 

  • راه‌اندازی پایگاه اینترنتی
  • ارسال نامه الکترونیکی
  • ایجاد کلوب مشتریان
  • درج آگهی تبلیغاتی در آگهی نامه‌های اینترنتی استفاده از دامنه‌های مفید نمونه دامین
  • ایجاد نمایشگاه الکترونیکی
  • راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی

محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی

  • مشخصات و ویژگی‌های مخاطبان: اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط به رایانه علاقه‌مند هستند و از این رو اکثر تبلیغات شبکه برای محصولات مرتبط با رایانه‌است. تنها ۱۴ درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از ۱۰ درصد آن برای اتوموبیل، مسافرت و خدمات مالی است.
  • محدودیت مخاطبین: غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبین این نوع از تبلیغات می‌شود.
  • ازدحام: با زیاد شدن تعداد آگهی‌های تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
  • فقدان کنترل‌های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی: یکی از محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی فقدان کنترل‌های لازم می‌باشد. مرکز آموزشی ارتباطات رسانه‌ای آمریکا، اینترنت را شبکه فریب نامیده‌ است، چرا که برخی از تبلیغ‌کنندگان با هدف قرار دادن کودکان با پیام‌های تبلیغاتی زیرکانه، سعی در فریب آنان دارند (محمدیان ۱۳۷۹).

تبلیغات ناخواسته

تبلیغات ناخواسته که شامل Pop-up و Pop-under می‌شود یکی از اشکال بحث‌انگیز تبلیغات اینترنتی به حساب می‌آید. این نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت می‌شود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار می‌دهد. آگهی‌های تلویزیونی را می‌توان نمونه‌ای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چرا که این آگهی‌ها معمولاً برنامه‌هایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع می‌کنند و آنها را وادار به تماشای آگهی می‌کنند. در مقابل، تبلیغات روزنامه‌ای نمونه‌ای از تبلیغات اختیاری محسوب می‌شوند زیرا خوانندگان می‌توانند هر قسمت از روزنامه را که مایل‌اند بخوانند و یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را دارا است. بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامه‌ای به طور معمول بصورت اختیاری دیده می‌شوند، هرچند که گاهی به دلیل اینکه تقریباً در تمام صفحات وب ارائه شده‌اند، مورد اعتراض قرار می‌گیرند. استفاده برخی از کاربران اینترنت از نرم‌افزارهای مسدود‌کننده نمایش بنرها، گواه این امر می‌باشد. از آنجا که تبلیغات ناخواسته غالباً به صورت اجباری نمایش داده می‌شوند، پاسخ‌های منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را در بر خواهند داشت.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مقاومت کاربران اینترنت، کاهش مقبولیت این نوع از تبلیغات و گسترش استفاده از مسدودکنندهای تبلیغاتی به کارگیری تبلیغات ناخواسته کاهش یافته‌ است. هر چند که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک برای حضور پررتگ‌تر این مهمانان ناخوانده، روش‌های خلاقانه‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

غلامرضا سعیدیان بازدید : 91 چهارشنبه 24 تیر 1394 نظرات (0)

کارآفرینی دیجیتال

کارآفرینی دیجیتال حوزه ای از کارآفرینی است که در آن از ابزارهای جدید تکنولوژیک نظیر اینترنت و ICT برای کسب و کار استفاده می شود. کارآفرین دیجیتال نیز کسی است که از همین ابزارها برای ایجاد فرصت های تجاری، مبادله اطلاعات و همکاری با مشتری و شرکاء استفاده می کند. به سبب گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و دیگر ابزارهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، کارآفرینی با بهره گیری از این ابزارها رو به رشد است. کارشناسان با توجه به روندهای کنونی پیش بینی می کنند طی چهار دهه آینده یعنی تا سال ۲۰۴۵، سه درصد اشتغال در جهان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و ۹۳ درصد در بخش خدمات خواهد بود. کارآفرینی دیجیتال جزو بخش خدمات محسوب می شود و بدون تردید طی چند دهه آینده نقش این نوع فعالیت های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی کشورها بسیار بالا خواهدبود.
● الگوهای تجارت دیجیتال
۱) واسطه گری:
در این الگو یک شرکت خریدار و فروشنده را گردهم می آورند و انجام مبادله را تسهیل می کند. این الگو خود به سه زیر مجموعه یعنی B۲B یا شرکت با شرکت، B۲C یا شرکت با مشتری و C۲C یا مشتری با مشتری تقسیم می شود.
۲) تبلیغات:
در این نوع کارآفرینی دیجیتال، یک شرکت بخشی از فضای سایت خود را به آگهی دهنده می فروشد و در مقابل مقداری پول دریافت می کند. اشکال مختلف دریافت پول عبارت هستند از: پرداخت به ازاء هر کلیک یا (CPC)، پرداخت به ازاء هر خرید CPI. شرکت هایی نظیر گوگل و یاهو در این حوزه بسیار فعال هستند. آن ها حتی برای خرید بخشی از فضای دیگر سایت های پربیننده به صاحبان آن سایت ها پول پرداخت می کنند.
۳) فروش اطلاعات:
در این الگو یک شرکت به جمع آوری، پردازش و فروش اطلاعات در زمینه های مختلف از جمله مشتری ها، مصرف، شاخص های اقتصادی، رفتارهای تولید و خرید جوامع مختلف، تحلیل های اقتصادی و تجاری صنایع و بخش های گوناگون و ... به شرکت های دیگر می پردازد. شرکت های استفاده کننده از این اطلاعات عموما تولیدکننده کالا یا خدماتی هستند و مایلند درباره بازار هدف خود و رفتار مشتری های بالقوه اطلاعات داشته باشند.
۴) فروش کالا و خدمات:
در این شکل یک شرکت کالا یا خدمات خود یا شرکتی دیگر را درسایت خود برای فروش ارایه می کند. این شرکت های خرده فروش اینترنتی ممکن است دارای فروشگاه فیزیکی باشند یا به طور کامل فقط در اینترنت فعالیت کنند. همچنین کالاها و خدمات ممکن است همراه با قیمت مشخص باشند یا قیمت آن ها از طریق مناقصه تعیین شود.
● فرصت های دیجیتال
دنیای دیجیتال امکان داشتن تیم های مجازی را در حالی که هیچ جلسه ای در مکانی واقعی برگزار نمی شود، به وجود آورده است با استفاده از ابزارهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می توان جلسه ای بین افراد از نقاط مختلف جهان برگزار کرد. نکته جالب توجه برای کارآفرین ها این است که راه انداختن کسب و کارها در الگوهای بالا به سرمایه اولیه اندکی نیاز دارد زیرا هزینه خدمات به مشتری کم تر است، به فروشگاه یا مرکزی برای فروش کالا یا خدمات نیازی نیست، مراحل دریافت مجوز فعالیت کم تر از کارآفرینی های سنتی است، هزینه توزیع محصولات کم تر است و به راحتی می توان انجام برخی کارها را به افراد یا شرکت های دیگر سپرد. همچنین صاحبان کسب و کارهای دیجیتال می توانند با نظارت سریع بر قیمت ها، خدمات و کالاهای خود را با قیمت های مناسب و سازگار با بازار تعیین کنند.
● توزیع دیجیتال
در کسب و کار دیجیتال نیز شبیه کسب و کارهای دیگر کالا و خدمات تولید و فروخته می شود. اما در شکل دیجیتال توزیع با هزینه پایین و با اعلام سفارش خریدار در هر لحظه از شبانه روز بدون مراجعه مشتری به محلی خاص صورت می گیرد.
همین ویژگی باعث می شود نه تنها زمان ارایه خدمات بسیار طولانی تر باشد بلکه مشتری در حداقل زمان به اطلاعات کامل تمام کالاها و خدمات مورد نیاز خود دست پیدا کند. صاحبان کسب و کارهای دیجیتال با اعلام میزان مطلوبیت هر کالا یا خدمت به شکل آمار فروش، مشتری را در انتخاب یاری می رسانند.
● بازار دیجیتال
بازارهای دیجیتال از چند جهت با بازارهای سنتی تفاوت دارند. در یک بازار دیجیتال قیمت ها به راحتی و به سرعت تغییر می کنند که این امر به بالا رفتن کشش قیمت و پایین آمدن قیمت ها منجر می شود. همچنین در این بازارها یکی از نگرانی های عمده کارآفرین ها یعنی هزینه بالای ورود به بازار از میان می رود. نکته بسیار مهم در مورد بازارهای دیجیتال این است که در آن ها مشکل دسترسی نابرابر به اطلاعات قیمت و کالا وجود ندارد زیرا خریدارها و فروشندگان به شکلی یکسان از بازار اطلاعات کسب می کنند. همین عامل به کاهش قیمت ها منجر می شود و اجازه نمی دهد برخی شرکت ها به اعمال انحصار بپردازند و قیمت ها را به دلخواه خود تعیین کنند.
● محتوای دیجیتال
نوع محتوای بازار دیجیتالی با محتوا در بازارهای سنتی و فیزیکی متفاوت است. در بازار دیجیتال محتوا به شکل خاص برای تامین نیازهای مشخص مصرف کننده و مشتری تهیه و ارایه می شود. امکان جست وجو در حداقل زمان در تعداد زیادی پایگاه اینترنتی اطلاعات کاملا مشخص و متنوعی در اختیار متقاضی قرار می دهد. ویژگی دیگر محتوای دیجیتال، هزینه پایین تولید و انتشار آن است. همچنین به سبب گستردگی بی نظیر مخاطبان امکان فروش در بازار دیجیتال به هیچ وجه با بازارهای سنتی قابل مقایسه نیست.
در حال حاضر کشورهای توسعه یافته با درک اهمیت این ابزار رو به گسترش و ظرفیت های بی شمار آن در توسعه کارآفرینی و افزایش اشتغال، بودجه هایی معادل دو تا چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور پژوهش و توسعه می کنند. نتیجه این توجه به کارآفرینی دیجیتال، افزایش اشتغال، ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه، رشد رقابت پذیری محصولات و کالاهای و در نهایت توانایی شکل دهی به ساختارهای کلان اقتصادی جهان است. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته، از ظرفیت های موجود در فناوری های جدید ارتباطات و اطلاعات کم ترین استفاده می شود.اکوسیستم تجارت دیجیتال در کشورهای در حال توسعه یک کسب و کار شبیه یک انسان یا درخت به تنهایی قادر به ادامه حیات نیست. کسب و کارها نیز باید در مجموعه های بزرگ تر یا اکوسیستم های اقتصادی به حیات خود ادامه دهند. کشاورزی نه تنها به وجود زمین بلکه زیرساخت های مختلف از جمله جاده، وسایل حمل و نقل و توزیع، ماشین آلات کشاورزی و... وابسته است. به طور خلاصه این مجموعه از عوامل اکوسیستم تجارت کشاورزی را تشکیل می دهد. به طور مشابه اکوسیستم های تجارت دیجیتال نیز به مجموعه ای از عوامل مکمل و حمایتی نیاز دارند. اما در کشورهای در حال توسعه انواع موانع و نیز فقدان عوامل مکمل و حمایتگر باعث رشد ناکافی کسب و کارهای خصوصی به ویژه کارآفرینی دیجیتال شده است. دراین کشورها دولت ها در ظاهر اقداماتی را آغاز کرده اند اما کارایی اقدامات یاد شده پایین است زیرا عناصر اولیه برای رشد بخش خصوصی مهیا نیست.
برای مثال درکشور غنا، دولت با حمایت تعدادی از شرکت های خارجی شبکه اینترنت را راه اندازی کرده است اما امکانات اولیه استفاده از این شبکه از جمله برق، اینترنت پهن باند، ابزارها و امکانات مالی برای مبادلات دیجیتال و تجارت الکترونیک به هیچ وجه آماده نیست بنابراین از ظرفیت اینترنت و سرمایه گذاری صورت گرفته برای آن به طورکامل استفاده نمی شود.
از سوی دیگر در برخی کشورهای در حال توسعه دولت ها مقررات ضروری را برای انجام آسان تجارت و کسب و کار دیجیتال تدوین نکرده اند و اصولا استراتژی مشخصی برای تسهیل این شاخه از کارآفرینی ندارند. به همین دلیل ورود به این حوزه برای کارآفرین ها با ابهام های مختلف و ریسک بالا همراه است. نکته دیگر این که اقتصادهای درحال توسعه دارای اکوسیستم اقتصادی خاص خود هستند که اتفاقا بسیار جاافتاده و پر ریشه است. در آن دسته از کشور های در حال توسعه که فاقد حاکمیت مستحکم قانون هستند، کارآفرین های دیجیتال با محدودیت های قانونی متعدد رو به رو هستند. تعویق صدور مجوز فعالیت، مانع تراشی شرکت های بزرگ، مقررات دشوار استخدام و اخراج نیروی کار و... همگی جزو این عوامل هستند.کارشناسان معتقدند کارآفرینی دیجیتال تنها یک جزء از کارآفرینی نیست بلکه ساختار آینده کسب و کارهای کوچک و متوسط را در دهه های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد و از هم اکنون افزایش تاثیر آن آغاز شده است.
 
محمد علی آذری نیا
منبع: نشریه کارآفرینی بین المللی
مه ۲۰۰۸ و مرکز اینترنت
و جامعه دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد
 
منبع : روزنامه سرمایه

 

غلامرضا سعیدیان بازدید : 139 سه شنبه 23 تیر 1394 نظرات (0)

تجارت الکترونیک

ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود ۲۰۰۰سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین‌های دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمین‌های دیگر آغاز گشته و روشهای خلاقانه‌ای بصورتهای گوناگون به آن اضافه شد تا امروز که یکی از محبوبترین روشهای تجارت خرید اینترنتی در دنیای وب است. شما می‌توانید در زمانهای پرت، در هر زمان و مکان حتی با لباس خواب می‌توانید اینکار را بکنید. به معنای واقعی هر کسی می‌تواند صفحه اینترنتی خود را ساخته و کالاهای مورد نیازش را در آن ارایه دهد. البته تاریخچه تجارت الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل، مودم، الکترونیک، کامپیوتر و اینترنت پیوند خورده‌است. تجارت الکترونیک به شکل کنونی در سال ۱۹۹۱ محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجار وارد این دنیا شده‌اند. در ابتدا تجارت الکترونیک به معنای فرایند انجام اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود. درواقع تجارت الکترونیک برای اسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند Electronic Data Interchange (EDI)تبادل الکترونیکی اطلاعات وElectronic Funds TRANSFER (EFT) انتقال الکترونیکی سرمایه، که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شده‌اند. و به شرکتها و سازمان‌ها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد. و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، می‌دهد. با رشد و پذیرش کارت اعتباری،(ATM) Automated teller machine ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک در دهه ۱۹۸۰ باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد. نوع دیگر تجارت الکترونیک سیستم رزرواسیون هواپیمایی بوسیله Sabre در امریکا و Travicom در بریتانیا، ارایه شده‌است. از دهه ۱۹۹۰ به بعد تجارت الکترونیک شامل اضافاتی مثل enterprise resource planning system (ERP) سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه، data mining داده کاوی، data warehousing انبار داده شده‌است. در ۱۹۹۰، Tim Bermers-lee مرورگر وب جهان گسترده را اختراع کرد و شبکه ارتباطی اکادمیک را به سیستم ارتباطی هرروز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که اینترنت یا www خوانده می‌شود. سرمایه‌گذاری تجاری بروی اینترنت بخاطر کافی نبودن سرمایه‌گذاری کاملاً محدود شده بود. اگر چه اینترنت محبوبیت جهانی گسترده‌ای در حدود ۱۹۹۴ با استفاده از مرورگر وب Mosaic پیدا کرده بود. معرفی پروتکلهای امنیتی و DSL (اشتراک خط دیجیتال) که ارتباط مستمر را با اینترنت را اجازه می‌داد حدود ۵ سال طول کشید.. البته در سال ۲۰۰۰ بحران The dot-com bust باعث برشکستگی خیلی از شرکت‌های تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را بوجود اورد، باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک کردند و تا انتهای سال ۲۰۰۰، خیلی از شرکتهای تجاری امریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارایه دادند. از ان موقع مردم به کلمه‌ای به عنوان تجارت الکترونیک با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکل‌های امنیتی و سرویس‌های پرداخت الکترونیکی که در ان مشارکت کردند، اشنا شدند. واز این زمان رقابت شدید بین شرکت‌ها و سازمانها شدت گرفتو با گذشت زمان هم اینرقابت تنگتر شده‌است. جالب این که تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته‌است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای در حدود ۷۰۰ میلیارد تراکنش بود. و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا ۳٫۴٪ بوده‌است که انرا در سال ۲۰۱۰، ۵٫۱٪ اعلام نمودند که این امار رشد سریع این شیوه تجارت کردن را می‌رساند.

سیر زمانی

۱۹۷۹: Michael Aldrich خرید آنلاین را اختراع کرد

۱۹۸۱: Thomson Holidays اولین خرید انلاین B2B را در بریتانیا ایجاد کرد.

۱۹۸۲: Minitel سیستم سراسر کشور را در فرانسه بوسیله France Telecom و برای سفارش گیری انلاین استفاده شده‌است.

۱۹۸۴: Gateshead اولین خرید انلاین B2C را بنام SIS/Tesco و خانم Snowball در ۷۲ اولین فروش خانگی انلاین را راه انداخت.

۱۹۸۵: Nissan فروش ماشین و سرمایه‌گذاری با بررسی اعتبار مشتری به صورت انلاین از نمایندگی‌های فروش

۱۹۸۷: Swreg شروع به فراهم اوردن ومولف‌های اشتراک افزار و نرم‌افزار به منظور فروش انلاین محصولاتشان از طریق مکانیسم حسابهای الکترونیکی بازرگانی.

۱۹۹۰: Tim Berners-Lee اولین مرورگر وب را نوشت، وب جهان گستر، استفاده از کامپیوترهای جدید

۱۹۹۴: راهبر وب گرد: Netscape در اکتبر با نام تجاری Mozilla ارایه شد. Pizza Hut در صففحه وب سفارش دادن انلاین را پیشنهاد داد. اولین بانک انلاین باز شد. تلاشها برای پیشنهاد تحویل گل و اشتراک مجله به صورت انلاین شروع شد. لوازم بزرگسالان مثل انجام دادن ماشین و دوچرخه به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. Netscape 1.0 در اواخر ۱۹۹۴ با رمزگذاری SSL که تعاملات مطمئن را ایجاد می‌کرد، معرفی شد.

۱۹۹۵: Jeff Bezos، Amazon.com و اولین تجارتی ۲۴ ساعته رایگان را راه انداخت. ایستگاه‌های رادیوی اینترنتی رایگان، رادیو HK ورادیوهای شبکه‌ای شروع به پخش کردند. Dell و Cisco به شدت از اینترنت برای تعاملات تجاری استفاده کردند. eBay توسط Pierre Omidyar برنامه نویس کامپیوتر به عنوان وب سایت حراج بنیانگذاری شد.

۱۹۹۸: توانایی خریداری و بارگذاری تمبر پستی الکترونیکی برای چاپ از اینترنت. گروه Alibaba در چین با خدمات B2B و C2C, B2C را با سیستم خود تاییدی تاسیس شد.

۱۹۹۹: Business.com به مبلغ ۷٫۵ میلیون دلار به شرکتهای الکترونیکی فروخته شد. که در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۹٬۰۰۰ دلار خریداری شده بود. نرم‌افزار اشتراک گذاری فایل Napster راه‌اندازی شد. فروشگاه‌های ATG برای فروش اقلام زینتی خانه به صورت انلاین راه‌اندازی شد.

۲۰۰۰: The dot-com bust

۲۰۰۲: ای‌بی برای پی‌پال ۱٫۵ میلیون دلار بدست اورد. Niche شرکت‌های خرده فروشی و فروشگاه‌های CSN و فروشگاهای شبکه‌ای را با منظور فروش محصولات از طریق ناحیه‌های هدف مختلف نسبت به یک درگاه متمرکز.

۲۰۰۳: Amazon.com اولین سود سالیانه خود را اعلان کرد.

۲۰۰۷: Business.com بوسیله R.H. Donnelley با ۳۴۵ میلیون دلار خریداری شد.

۲۰۰۹: Zappos.com توسط Amazon.com با قیمت ۹۲۸ میلیون دلار خریداری شد. تقارب خرده فروشان و خرید اپراتورهای فروش وبسایتهای خصوصی RueLaLa.com بوسیله GSI Commerce به قیمت ۱۷۰ میلیون دلار بعلاوه سود فروش از تا سال ۲۰۱۲.

۲۰۱۰: Groupon گزارش داد پیشنهاد ۶ میلیار دلاری گوگل را رد کرده‌است. در عوض این گروه طرح خرید وب سایتهای IPO را تا اواسط ۲۰۱۱ دارد.

۲۰۱۱: پروژه تجارت الکترونیک امریکا و خرده فروشی انلاین به ۱۹۷ میلیارد دلار رسیده‌است که نسبت به ۲۰۱۰ افزایش ۱۲ درصدی داشته‌است. Quidsi.com, parent company of Diapers.comتوسط Amazon.com به قیمت ۵۰۰ میلیون بعلاوه ۴۵ میلیون بدهکاری و تعهدات دیگر خریداری شد.

 

چکیده

تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته‌است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا ویا خدمات منتهی می‌شود. تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد.

 

جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان

 

در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر می‌گذرد، این فعالیت رشد بی سابقه‌ای را در کشورهای پیشرفته داشته‌است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه یابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شده‌است که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ الی ۷۱ درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است.

در ایران

تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه‌است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده‌است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل درب منزل و یا گارانتی برگشت وجه سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیشبینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی بتدریج جای خود را در میان خریداران پیدا خواهند کرد.

 

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک را می‌توان از حیث تراکنش‌ها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از:

  • ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند.
  • ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان می‌باشد.
  • ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها (C2B): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها می‌فروشند.
  • ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است.
  • ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می‌باشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند.
  • ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم می‌باشد که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد.
  • ارتباط بین دولت‌ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد.


البته باید گفت که انواع بالا کاملاً مستقل از هم نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می‌آیند.

 

غلامرضا سعیدیان بازدید : 117 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)

لینکدین (به انگلیسیLinkedIn) یک سرویس شبکهٔ اجتماعی تجاری است که در دسامبر ۲۰۰۲ ایجاد شد و در می ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد. تعداد بازدیدکنندگان این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۶ از مرز ۲۰ میلیون نفر گذشت. براساس گزارش ارسالی توسط بخش تحقیقات بازار لینکدین در ژوئن ۲۰۱۳ تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به مرز ۲۵۹ میلیون نفر رسید. این وب سایت به بیش از ۲۰ زبان زنده دنیا در دسترس کاربران می باشد. از جمله: انگلیسی، فرانسوی، کره ای، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی، هلندی، سوئدی، دانمارکی، رومانیایی، ترکی،ژاپنی، چک، لهستانی،

 آلمانی، اندونزیایی، مالایی و تاگالوگ می باشد. در دوم ژوئیه ۲۰۱۳ وب سایت کوانت کست گزارش داد که به صورت ماهانه ۶۵.۶ میلیون نفر و در سرتاسر دنیا ۱۷۸.۴ میلیون نفر رسید.

لینکدین یک شبکه اجتماعی براساس روابط تجاری می باشد. نسخه اولیه این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۲ میلادی ساخته و در ماه می سال ۲۰۰۳ به صورت رسمی افتتاح گردید. مدیرعامل کنونی لینکدین جف وینر می باشد که در گذشته مدیر اجرایی یاهو بوده است. لینکدین توسط رید هافمن که از اعضای سابق پی پال و وب سایت سوشیال دات نت بوده بنیان گذاری شد. رید هافمنپیشتر مدیرعامل لینکدین بوده ولی هم اکنون عضو هیات مدیره لینکدین می باشد. لینکدین در سرتاسر دنیا بیش از ۲۰ دفتر فعال داشته و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا می باشد.

 

لینکدین اصولاً یک شبکه اجتماعی برای افراد حرفه ای در همه تخصصهای متنوع دنیاست ... یک معلم ، یک مهندس ، یک نجار ، یک برنامه نویس ، یک محقق و خلاصه هر گروه و صنف کاری می تواند افراد مشابه خود را در این شبکه پیدا کند ... جایی که اعضا با ارتباط به یکدیگر سعی در گسترش شبکه حرفه ای خود را دارند و با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود این فضای حرفه ای را بسط می دهند. بنابراین برای اولین مزیت باید گفت شما با صنعت ، حرفه و همکارانتان دراین حرفه در ارتباط خواهید بود.

دومین دستیابی شما در این شبکه اجتماعی بدست آوردن آدمها و دانشی است که شما را برای رسیدن به اهدافتان در کسب و کارتان کمک خواهد کرد. لینکداین پر از گروههای حرفه ای مختلف است که در خصوص موضوعات مختلف روز دنیا به بحث و تبادل نظر می پردازند ، شما می توانید دراین گروهها عضو شوید و یا می توانید برای خود گروهی درست کنید و از افراد مختلف دعوت کنید در بحثهای این گروه مشارکت داشته باشند.

وسومین مزیت استفاده از این شبکه اجتماعی کنترل هویت یا شناسنامه کاری شما به صورت آنلاین است ، بدین صورت که شما با آپلود رزومه کاریتان یا نوشتن رزومه تان در لینکداین در واقع بخش اعظمی از پروفایل حرفه ایتان را تکمیل می کنید. پروفایلی که می تواند در معرض دید عموم باشد و دیگر اعضا متوجه شوند که شما در چه زمینه ای فعالیت دارید یا علاقه مند به انجام چه نوع کارهایی می باشید. به دلیل وسعت استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین بسیاری از سایتهای کاریابی به کاربران خود این اجازه را می دهند که رزومه خود را ازطریق لینکدین در وبسایتشان آپلود کنند. این نشانگر این است که لینکدین حالا دیگر تبدیل به غولی از اطلاعات حرفه ای کاربران در سطح دنیا شده است.

اگر بخواهم کل مطلب ارایه شده در بالا را خلاصه کنم باید بگویم در دنیای امروز داشتن یک اکانت لینکدین برای هویت کاری شما ضروری است ، ضمن اینکه شما می توانید دانش حرفه ای خود را بالا برده و با افراد توانا درزمینه کاریتان در سراسر دنیا در ارتباط باشید. از انجا که حضور در هر شبکه اجتماعی مستلزم وقت و زمان کافی است بنابراین بدون صرف وقت و انرژی در چنین شبکه هایی امکان گسترش ، نفوذ و یادگیری بیشتر برای شما کمتر فراهم خواهد شد.

 
غلامرضا سعیدیان بازدید : 93 دوشنبه 15 تیر 1394 نظرات (0)

 کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرایندهای کسب و کار. امروزه این فرایندها با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب توسعه می‌یابند .

کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژه‌ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است . تجارت الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچکتر و محدودتر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است . در تجارت الکترونیک حتماً باید بین دو طرف پول رد و بدل شود ( تا به مفهوم تجارت برسیم ) ولی در کسب و کار الکترونیک لازم نیست پولی مبادله گردد . به عنوان مثال دادگاهی که در آن محاکمه از طریق فضای اینترنتی انجام میگردد کسب و کار الکترونیک محسوب می‌شود .
برخی نیز کسب و کار الکترونیک را ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکتها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیرهٔ تامین و برنامه ریزی منابع شرکت می‌دانند که به صورت زیر بیان می‌شود :

کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود: - کسب و کار الکترونیک وسیله ای که مسیر رسیدن بنگاهها به بازار را هموار می سازد. مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات می کنند؛ - کسب و کار الکترونیک وسیله ای است که به استفاده کنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم می سازد؛ - کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکه های الکترونیک نظیر اینترنت و شبکه جهانی است.

تجارت الکترونیک

براساس تعریف دفتر توسعه جامعه اروپا(OECD) به طور کلی تجارت الکترونیک، معاملات را در ارتباط با فعالیتهای تجاری افراد و سازمانها شکل می دهد. این فعالیتها براساس پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی (متن، صدا و تصاویر) مبتنی هستند. تجارت الکترونیک، به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که مستقیماً به وسیله ارتباطات الکترونیکی (شبکه ای) پشتیبانی می شود.

تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل به کارگیری فناوریهای جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیمهای بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه ها و گشودن کانالهای جدید است. ولی تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می شود که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرایند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید. کسب و کار الکترونیک باعث می شود تا فرایندهای تجارت، روابط و دادوستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی یا شبکه هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده و یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده است. کسب و کار الکترونیک تنها قراردادن یک صفحه شبکه ای نیست. بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکا است. (سرمد، 1382، ص3)

انواع کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرفهای معامله سازمانها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می گیرد. واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS = B2B) ؛ واحد تجاری با مصرف کننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C) مصرف کننده با مصرف کننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C) واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G) دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS = G2B)

شیوه های کسب و کار الکترونیک

به طور کلی سه شیوه معاملات کسب و کار الکترونیکی وجود دارد: OFF LINE = در این شیوه بنگاهها برای انجام فعالیتهای تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می کنند.

ON LINE = در این شیوه،& بنگاهها از طریق «<تعیین کننده متحدالشکل منبع» (UNIFORM RESOURCE LOCATOR = URL) اقدام به معاملات تجاری می کنند. URL ها آدرسهایی هستند که ساختار آنها برای همه کامپیوترها یکسان است و به وسیله آن می توان به منبع مورد نظر دست یافت (اسنل، 1379، ص 77). دروازه شبکه (PORTAL) یک صفحه شبکه است که در آن لینک هایی برای رفتن به سایت های محتوی اخبار مربوط به موضوعهای مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوعهای مختلف هستند. (اسنل، 1379، ص 97). خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکـــــی، چت، نقشه ها، فروش و گزینه های دیگری برای مشتریان است. درواقع دروازه های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند.مزایای استفاده از کسب و کار الکترونیک: نزدیک شدن ارتباطات؛ دستیابی به بازارهای جدید؛ افزایش میزان فروش و سود؛ حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ؛ کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی؛ بهبود مدیــریت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان؛ کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام.

معایب کسب و کار الکترونیک مسئله امنیت، امکان ورود به سیستم های شما از طریق آدرس پست الکترونیکی، سایت شبکه و دستیابی به اطلاعات مالی و غیره؛ اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم؛ از دست دادن کنترل؛ مشکلات و هزینه های به روز بودن با فناوریهایی که به سرعت پیشرفت می کنند.

چارچوب تحلیلی گسترش و نفوذ هر فناوری بستگی به چند عامل نظیر منافع بالقوه فناوری، ظرفیت جذب بنگاهها دارد. منافع بالقوه نه تنها به تولیدکنندگان کالاها و خدمات می رسد که از فناوری جدید استفاده می کنند، بلکه مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات نیز از آن بهره مند می شوند. برای مثال، رشد سریع اینترنت باعث می شود هم عرضه کنندگان و هم مصرف کنندگان از مطلوبیت بیشتری برخوردار گردند.

پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی از چندین عامل است. این عوامل در اکثر مواقع اثر تقویت کننده دو جانبه ای (متقابلی) بر یکدیگر دارند ملاحظات بین‌المللی که شامل صادرات، واردات فنــــاوری و... است در تعامل با کسب و کار الکترونیک، اثرتقویت کننده بر یکدیگر دارند. در این حالت بنگاه در سطح بین‌المللی با پذیرش کسب و کار الکترونیک واردات و صادرات خود را برمبنای اصول استاندارد کسب و کـــــار الکترونیک شکل می دهد. از طرف دیگر قرار گرفتن کالا و خدمات در فضای تجارت الکترونیکی موجب حذف فاصله بین مبدا و مقصد کالاها و خدمات می گردد و تغییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود می آورد. موفقیت در این فرایند، منوط به مدیریت کارا و حرفه ای اسـت. مدیریت حرفـه ای با درک و شناخت از فضای ارتباطات بین‌المللی، شیوه های کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بیـــن المللی تطبیق می دهد. از طرف دیگر، مدیریت حرفه ای با تجارت مدرن روابط غیرمعمـــول را تصحیح می کند. حجم عملیات، اثرات دو سویه ای را بر کسب و کار الکترونیک دارد. از آنجایی که استفاده از کسب و کار الکترونیک باعث دستیابی به انبوهی از مشتریان با سلایق مختلف می گردد. لذا بنگــاههای فعال در امر تجارت بین‌المللی با گسترش ظـــرفیت تولیدی و تنوع بخشی به تولیدات کالا و خدمات سعی در جذب مشتریان بیشتر است. یکی از شرایط مهم دیگر در کسب و کار الکترونیک وجود شبکه ارتباطی قوی همراه با اطمینان بالاست. دسترسی به پهنای باند بالاتر در اختیار هیچ کدام از بنگاهها نیست. پهنای باند قسمتی از زیرساختهای نهادینه شده توسط دولت است. هرقدر این پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتی که ردوبدل می کند بیشتر خواهد بود. از این رو با درنظر گرفتن نقش مهمی که این عامل می تواند در موقعیت خدمات شبکه با توان بالا داشته باشد، خصوصی سازی و مقررات زدایی خدمات ارتباطی به منظور افزایش کارایی در سیستم مخابرات در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد تاکید قرار می گیرد. متغیرهای رفتاری نظیر میزان مهارت نیروی انسانی بنگاهها، حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و نرخهای دستمزد، از عوامل مهمی هستند که در پذیرش کسب و کار الکترونیک توسط بنگاهها موثرند. هرقدر بنگاه تجاری در سطح بین‌المللی از نیروی انسانی متخصص بیشتری برخوردار باشد و منابع بیشتری را به سرمایه گذاری تخصیص دهد، موقعیت بهتــــــری در جذب و پذیرش کسب و کار الکترونیک دارد. همچنین دستمزدهای بالا همیشه انگیزه عمده ای برای نیروی کار جهت افزایش کارایی و نوآوری به حساب می آید. در نتیجه به کارگیری کسب و کار الکترونیک منافع متعددی را به دنبال دارد. علی‌رغم اینکه بسیاری از منافع موجود در شکل یک ذکر گردید، بسیاری از بنگاهها به دلیل پایین بودن هزینه مشارکت را قبول می کنند اینترنت باعث ارزانی دسترسی به اطلاعات و بازارهای جهانی می شود. این عامل موجب می گردد سرعت عمل در بازارهای چند منظوره که برای تولید کالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شکل تازه ای به سازمان دهی زیرساخت مشاغل مــــوجود می بخشد و با ارزش گذاری مجدد، راه را برای انجام معاملات تجاری باز می کند و با مهندسی مجدد بازرگانی محدودیتهایی که به طور سنتی تولیدکنندگان را از مشتریان جدا می ساخت رها می سازد.از سوی دیگر، فعالیتهای منفصل و جدا از هم نظیر سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممکن است به یک فرایند واحد ادغام شده و باعث کاهش هزینه های اعتباری گردد. نتیجه چنین فرایندی منتهی به افزایش کارایی و رقابت پذیری در بین بنگاههای صادراتی است. نتیجه گیری

باتوجه به چارچوب تئوریک مطرح شده و بررسی تجربه هند از کسب و کار الکترونیک برای افزایش انگیزه صادراتی پیشنهادات زیر برای بنگاههای تجاری فعال در امور بازرگانی به بنگاههای بین‌المللی توصیه می شود. ورود به سازمان تجارت جهانی و قرار گرفتن در وضعیت رقابتی امری اجتناب ناپذیر است. از این رو استفاده از فناوریهای نوین تجاری در بنگاههای صادراتی مورد تاکید قرار می گیرد. از آنجا که موفقیت در کسب و کار الکترونیک نیازمند توجه به عوامل جانبی و تاثیرگذار بر آن است. لذا مدیریت حرفه ای و به کارگیری نیروی کار متخصص برای تقویت کسب و کار الکترونیک برای بنگاهها توصیه می شود.

درباره ما
وبلاگ آموزشی دوره مدیر کسب و کار الکترونیک مرکز پیشرفته ارم مشهد
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 979
  • بازدید کلی : 6,522
  • کدهای اختصاصی